Lyssna Teckenspråk Lättläst Other languages
Textstorlek Mindre Större
Hitta din kurs Folkhögskolor A-Ö
Alla län
Alla terminer
Detaljerad sökning
 

Vad är en folkhögskola?

På en folkhögskola studerar du mer fritt
än i andra slags skolor.
Varje folkhögskola bestämmer själv
hur deras undervisning ska vara.
Varje folkhögskola har sina egna kurser
och ämnen.

På en folkhögskola tänker lärarna
på vad du som är studerande behöver.
De tänker på vilka kunskaper du har
och vad du har varit med om i livet.

Undervisningen på folkhögskolan är gratis.
Men du betalar för dina böcker, studieresor,
lunch, kaffe med mera.
Om du bor på skolan
ska du också betala för ditt rum.

Det finns 150 folkhögskolor i Sverige.
Olika slags föreningar äger 107
av folkhögskolorna.
Landstingen äger de andra 43 folkhögskolorna.


Senast uppdaterad: 2012-01-25

Kommentarer Minimera

Skriv en kommentar till "Vad är en folkhögskola?"


Obs! Din kommentar publiceras här och skickas även med e-post till
Folkhögskolornas informationstjänst.
Captcha

Obligatoriska fält *