Lättläst om folkhögskolan
På en folkhögskola studerar du friare än i andra skolformer.
Varje folkhögskola bestämmer själv om
hur undervisningen ska gå till där.
Varje folkhögskola har sin inriktning, sina
egna idéer, sina kurser och ämnen.
Bestämmer tillsammans
På en folkhögskola tänker man först och
främst på vad du som studerande behöver.
Vilka kunskaper du har och vad du har varit
med om i livet.
Du studerar i grupper kring ett ämne.
Deltagarna gör ofta studiebesök och
studieresor.
Det gör att deltagarna tillsammans kan
bestämma kring studierna.
150 folkhögskolor
Det finns 150 folkhögskolor i Sverige.
Olika slags föreningar äger 107 av dem.
Övriga 43 ägs av landsting.
Folkhögskolan är till för alla vuxna som vill studera.
Skolorna vill att olika slags personer
går på kurserna.
De tänker särskilt på personer
som har gått i skolan en kort tid.
De tänker också på personer med
funktionshinder, invandrare och arbetslösa.
Över 18 år
Du ska vara över 18 år för att få
studera på en allmän kurs.
Du kan få studera på en folkhögskola
om du är under 18 år och studerar på ett
individuellt program på gymnasiet.
Men då måste din kommun betala för dig.
Kostnader
Undervisningen på folkhögskolan är gratis.
Men du betalar för böcker, studieresor,
lunch, kaffe med mera.

Bo på folkhögskolan
Man kan bo på nästan alla folkhögskolor.
Det kallas internat och är en viktig del av
folkhögskolan.
Då kan du lära känna andra människor
och lära dig sådant som du inte vetat tidigare.
Det finns också dagfolkhögskolor
där man inte kan bo.
Det är framför allt i de stora städerna.
Du kan ta med dig dina barn till några folkhögskolor.
Skolan hjälper dig då med barntillsyn.
Om du bor på folkhögskolan betalar
du för mat och ditt rum.
Det brukar kosta ungefär 4 500 kronor i månaden.
Det beror på hur rummen ser ut och hur
många måltider som serveras.
Fråga den folkhögskola du vill söka till
vad det kostar just där.