Lättläst om antagning till folkhögskolan
Det finns inga särskilda krav
för att komma in på allmän kurs.
Man kan starta på olika nivåer.
Det beror på dina kunskaper
och vad du har studerat tidigare.
För särskilda kurser kan det vara krav på
tidigare studier, praktik eller arbetsprover.
Olika slags människor
Många skolor intervjuar dem som söker.
De får svara på frågor.
Sedan bestämmer folkhögskolan
vilka som ska få plats.
Folkhögskolorna vill gärna ha både män och kvinnor,
olika åldrar och olika slags människor på sina kurser.
Varje skola bestämmer själv
Du söker till just den folkhögskola du vill gå på.
Varje folkhögskola har sin egen ansökningsblankett
och bestämmer själv om vilka som ska få plats.
När du ansöker på folkhögskola.nu,
så skickas ansökan till skolan.
En del skolor har ett datum för när ansökan
måste skickas in.
Andra tar emot ansökningar hela tiden.
De flesta kurser startar på hösten i augusti.
En del startar i januari.
Det kan finnas platser kvar
fast ansökningstiden har gått ut
Ibland finns det platser ända fram tills kursen startar.
Fråga därför folkhögskolan
om det finns platser kvar.