Logga in

Logga in på Folkhögskola.nu

Kontakta oss

folkhögskola.nu

- produceras av Folkhögskolornas informationstjänst, FIN

Telefon: 08-796 00 50
E-post: info@folkhogskola.nu

Chatta med oss via MSN Messenger!
Grå gubbe: offline. Grön gubbe: online.Lägg till info@folkhogskola.nu i din kontaktlista så svarar vi när vi är online.

Webbkarta
Textstorlek Mindre Större

Lättläst om kurstyper

Senast kommenterad

 
Bild på fötter med strumpor och skor

Lättläst om kurstyper på folkhögskolan

På folkhögskolan finns många olika typer av kurser.

Behörighetsgivande kurs (allmän kurs)
Alla folkhögskolor har behörighetsgivande kurser.
De kallas för allmänna kurser.

Allmän kurs är till för dig som inte har
gått ut grundskolan eller gymnasiet.
Du kan välja att gå en allmän kurs
istället för att gå på komvux.
Du studerar mellan ett och fyra år.
Det beror på vilka kunskaper du har.

En allmän kurs består av vanliga skolämnen
som svenska, matematik, engelska och samhällskunskap.
Du kan ibland välja extra ämnen som färg och form,
idrott, musik, drama, media, livsåskådning,
datakunskap, miljö och natur
och om andra länder i världen.
 
Profilkurs (särskild kurs)
På folkhögskolorna finns också profilkurser.
De kallas också för särskilda kurser.
Det kan vara musik, media, konsthantverk,
språk, teater, friskvård eller turism.
Då studerar man det ämnet den mesta tiden.

En del av profilkurserna är utbildningar
till vissa yrken, som fritidsledare,
personlig assistent, behandlingsassistent,
journalist och kantor.
 
Distanskurser 
Många folkhögskolor har kurser
som du kan studera hemma vid datorn.
Det kallas för distanskurser.
Du studerar hemma och åker ibland till folkhögskolan.

Kurser i svenskaGruppdiskussion på folkhögskola
Folkhögskolan har kurser i svenska
för invandrare som redan kan lite svenska.
Dessa kurser kallas för invandrarkurser.
Du bör först ha läst SFI, svenska för
invandrare, som kommunen ordnat.

Sommarkurser
Under sommaren har folkhögskolorna
många korta kurser som kallas
sommarkurser.
De kan vara några dagar eller
några veckor långa. 
Höst, vinter och vår är de korta
kurserna ofta helgkurser.


Kommentarer

 

Skriv en kommentar till "Lättläst om kurstyper"

captcha

Obligatoriska fält *

 

Om folkhögskolan

Senaste nyheterna