Valjevikens folkhögskola

Valjeviken, som är både folkhögskola, rehabiliterings-, kurscenter samt sport- och friskvårdsanläggning. Valjeviken betraktas ofta som funktionshinderrörelsens skola men här finns kursdeltagare både med och utan funktionsnedsättningar. Valjeviken har ett stort, modernt internat och är vackert belägen i västra Blekinge alldeles intill havet.

Valjeviken folkhögskola

Gör mer av livet!

Valjeviken folkhögskola ligger i Sölvesborg, Blekinge. Alldeles intill havet och med bokskogen inpå knutarna.

Våra långa kurser ger dig ett avstamp för livet. Kanske har du inte blivit färdig med din gymnasieutbildning, saknar några ämnen. Kanske vill du fördjupa dig i något intresseområde eller så behöver du en yrkesutbildning. Då kanske du kan hitta din utbildning hos oss. Allt under ledning av kompetenta pedagoger samt med den flexibilitet och lyhördhet för individuella behov som kännetecknar Valjeviken.

Naturligtvis erbjuder vi allmän kurs där man kan läsa behörighetsgivande ämnen motsvarande grundskole- eller gymnasienivå. På Valjeviken ges dessutom möjlighet att läsa allmän kurs med inriktningarna idrott eller musik.

Hälsa/omvårdnad är exempel på annat som vi är duktiga på och Valjeviken har allt man behöver för att man ska kunna utveckla sina kunskaper inom området. Här finns moderna lokaler och gym för egenträning och rehabilitering samt en stor idrotts- och simhall i SPA-miljö med 25-meters bassäng och rehabiliteringsbassänger.

Som kursdeltagare kan du välja att bo med helpension på vårt trivsamma internat. Om du i stället vill pendla till skolan går det regelbunden busstrafik från Sölvesborgs station till Valjeviken. Utemiljön och närheten till havet ger utrymme för mängder av aktiviteter både i skola och på fritid. Närheten till Sölvesborgs centrum ger dig tillgång till en charmig småstadsidyll med caféer, restauranger, affärer och biograf.

Folkhögskolan är öppen för alla. För dig som har en funktionsnedsättning erbjuder skolan service och assistans där dina individuella behov kan tillgodoses och hela anläggningen är tillgänglig för dig med rörelsehinder. Vid sidan om själva kursdelarna har du, utifrån dina behov, tillgång till de insatser och kompetenser som finns inom Valjevikens rehabilitering.

Tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning

Hela anläggningen är tillgänglig för den med rörelsehinder. Nästan alla internatrum är dessutom extra anpassade för att man ska kunna hantera hjälpmedel av olika slag. Valjeviken är tillgänglighetsinventerat.

Valjevikens folkhögskola
294 22 Sölvesborg

Besöksadress:
Herrgårdsvägen 97

Fax: 0456-418 80

info@valjeviken.se

Webbadress:
valjeviken.se

Huvudman:
Neuros länsförbund

FSR:
Skolan är ansluten till Folkhögskolornas studeranderättsliga råd, FSR