Lärar- och elevassistent inriktning socialpedagogik Distans

Ansökan stängd
Skola:
Brunnsviks folkhögskola
Plats:
Borlänge - Dalarnas län
Längd:
40 veckor
Studietakt:
100%
Kurstyp:
Profilkurs, Distanskurs, Yrkesutbildning
Ansök senast:
Ansökan är stängd

Lediga platser: Nej

Antagningsvillkor: Du ska ha fyllt 18 år, ha gymnasieexamen eller motsvarande, samt medverka vid en intervju.

Studiestödsnivå (CSN): Eftergymnasial nivå (B1)

Internat: Nej

Kurstid: 29 aug 2022 - 3 jun 2022

Träffar:
6 obligatoriska träffar
2 obligatoriska nätträffar

Kostnader: 600 kronor som går till studiematerial, kopiering, försäkring mm. Kostnader för litteratur ca: Återkommer inom kort om prisuppgift. Endagars träff inkl fika och mat: 170kr Tvådagars träff inkl mat och boende: 1100kr

Kontakt: Jenny Hjälte

Telefon: 0243-33 01 16

E-post:
jenny.hjalte@brunnsvik.se

Lärare- och elevassistentutbildningen med inriktning socialpedagogik är en särskild kurs med yrkesinriktning på ett år, heltid (40 veckor), distans. 

 

Kursupplägg

Utbildningen sker via distans, med genomgångar och seminarier via webben, samt med 6 obligatoriska träffar på plats i Brunnsvik/ Ludvika. Studierna innebär en blandning av självstudier, skriftliga inlämningar, gruppdiskussioner, grupparbeten, praktiska övningar samt praktik. Studenterna förväntas ha tillgång till datorer utanför skolan.

Innehållet delas upp i olika moment, däribland fördjupning och praktik. Utgångspunkten är hela tiden lärar- och elevassistentens roll.

Innehåll:

Skolans ,organisation och uppdrag

Kunskap om skolans ramverk är viktiga för lärarassistenten. Det handlar om lagar, förordningar, och andra styrdokument. Området ska ge förståelse för hur läroplaner och kunskapskrav hänger ihop med skolans uppdrag och roll i samhälle. Det historiska perspektivet lyfts fram för att förklara skolans förutsättningar och struktur idag.

 Ledarskap

 Kunskap om olika ledarskap och hur det påverkar lärandet är viktigt i mötet med elever. Området innefattar förståelse för grupprocesser, relationsskapande, ledarskapets vikt vid konflikthantering samt utveckling av det egna ledarskapet.

 Pedagogik, lärande och utveckling

För att kunna assistera undervisningen eller stötta elever krävs förståelse för undervisningens villkor. Det innebär insikt i lärarens arbete med planering, genomförande och efterarbete. Området handlar därför särskilt om lärandeprocessen, olika pedagogiska teorier, historik och utvecklingspsykologi.

 Anpassningar och särskilt stöd

Elever har olika förutsättningar och behov. För att kunna stödja lärare och elever behövs kunskap om olika svårigheter som elever kan möta, samt olika stöd som kan ges. Specialpedagogik och kompensatoriska hjälpmedel är viktigt innehåll.

 Beteende och socialt samspel

För arbete i skolan behövs förståelse barn- och ungas livsvärld. Området fokuserar socialpsykologi med förståelse för utanförskap och hur motivation kan skapas. Innehåll så som identitetsskapande, ungdomskultur och gruppsykologi är centralt.

 Kommunikation och konflikthantering

Studiero och trygghet är en av de viktigast grunderna för alla skolor. Lärarassistenterna kan särskilt vara med och stärka detta arbete. För detta krävs förståelse för konflikthantering, strategier och kommunikationens betydelse vilket är en viktig del i utbildningen.

 

Dokumentation och administration

Pedagogisk dokumentation är en viktig men tidskrävande uppgift för lärare och mentorer. Det handlar om vad som dokumenteras, varför och hur. Syfte med plattformar och digital kompetens tas också upp, liksom mentorsrollen; att stötta och ha översiktligt ansvar för elevers studiegång samt vara länk mellan hem och skola.

 Pedagogisk professionell utveckling

Obligatorisk praktik genomför under 8 veckor, för att utveckla och fördjupa kunskaper och förståelse för arbetet skolan.

 Dokumentation och administration

Pedagogisk dokumentation är en viktig men tidskrävande uppgift för lärare och mentorer. Det handlar om vad som dokumenteras, varför och hur. Syfte med plattformar och digital kompetens tas också upp, liksom mentorsrollen; att stötta och ha översiktligt ansvar för elevers studiegång samt vara länk mellan hem och skola.

 Pedagogisk professionell utveckling

Obligatorisk praktik genomför under 8 veckor, för att utveckla och fördjupa kunskaper och förståelse för arbetet skolan.

 Fördjupningsarbete

En fördjupning görs inom eget valt område kopplat till yrkesrollen där teori och praktik kopplas samman.

Distansträffarna och internat:

Tre stycken per termin, varav en med övernattning.

V 40 lördag till söndag 8-9 oktober,

V 45 onsdag 9 november

V 50 onsdag 14 december

V 5 onsdag 1 februari

V 13 lördag till söndag 1-2 april

V 20 onsdag 17 maj

Kostnader under distansträffarna per tillfälle:

Endagars med för- och eftermiddagsfika och lunch: 170kr

Tvådagars med logi inkl sänglinne och handdukar,och dag 1: För- och eftermiddagskaffe lunch och middag, dag 2: Frukost, förmiddagsfika, lunch: 1100kr

 

 

Detta förväntas kursdeltagaren kunna efter avslutad kurs

Mål

För godkänd utbildning ska lärarassistenten visa sådan kunskap och färdighet som krävs för att självständigt och i grupp kunna arbeta i skolans verksamhet. Lärarassistenten ska kunna arbeta utifrån skolans värdegrund och styrdokument och FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna och FN:s barnkonvention.

Färdigheter

Utbildade lärarassistenter visar på god organisationsförmåga och kan planera, utföra och vidareutveckla givna uppdrag. Lärarassistenten identifierar behov på individ, grupp och organisationsnivå för att komplettera och avlasta verksamheten. Lärarassistenten kan kommunicera kring sin yrkesroll och sitt uppdrag på mer än ett språk.

 Ansvar och självständighet

Utbildade lärarassistenter agerar som en positiv och ansvarstagande förebild i skolan. Lärarassistenten kan självständigt och i samarbete med arbetslag och elevhälsoteam utföra arbetsuppgifter inom yrkesområdet. Lärarassistenten kan reflektera kring sina behov av fortsatt utveckling i och kring yrkesrollen. I arbetet är lärarassistenten väl förtrogen med närliggande yrkesgrupper och känner till när dessa bör ta över arbetet. Lärarassistenten samverkar med elever, lärare och andra professioner på ett effektivt och ändamålsenligt sätt.

 

 

 

Fler kurser inom: Lärarassistent

Här respekteras våra åsikter

Rebecka Wallin och Behice Tosun läser yrkeskursen Elev- och lärarassistent. För dem har den tidiga praktiken avgörande betydelse för att lättare kunna koppla momenten i utbildningen till konkreta situationer.

Läs hela artikeln

Brunnsviks folkhögskola

Brunnsvik folkhögskola är en av Sveriges största och är verksam i Borlänge som är vår huvudort. Vi har även en filial i Gävle och sedan sommaren 2018 finns vi även i vår ursprungliga by: Brunnsvik! Vår huvudman är Arbetarnas Bildningsförbund (ABF) och Landsorganisationen (LO) i samverkan med den regionala arbetarrörelsen. 

Läs mer om skolan

Postadress:
Brunnsviks folkhögskola
Wallingatan 15
784 34 Borlänge

Telefon: 0243-33 01 00
E-post: info@brunnsvik.se
Webbadress: http://www.brunnsvik.se/