Katrinebergs folkhögskola

Skolan ligger i Ätrans dalgång mitt i Halland, tio kilometer öster om Falkenberg. Skolan omges av ett vackert parkområde och undervisningen bedrivs i fräscha och ändamålsenliga lokaler. Det varierade kursutbudet gör skolan till en unik mötesplats och de olika utbildningarna öppnar dörrar till dagens och morgondagens samhälle. Skolan har cirka 200 studerande. Filial finns i Halmstad.

På skolan anordnas även ett stort antal kortkurser och konferenser.

På skolan finns filmhus, teaterhus, idrottshall, skateramp, fotbollsplan, frisbeegolf, boule- och volleybollplan utomhus samt ett gym med bastu. På skolan finns även ett bibliotek.

Skolan har ett flertal elevhem med totalt 100 bäddar. Köket erbjuder god och vällagad husmanskost och salladsbordet är mycket uppskattat.

För konferensgäster:
Du som går på en kortare kurs eller konferens bor på Björkhem där alla rum har TV, toalett och dusch. Gemensamt dagrum med pentry.

För långkursdeltagare:
Rummen har internetanslutning och TV-uttag.  Skådespelarlinjen inbjuder till teaterföreställningar och Filmlinjen till filmfestival och det brukar ofta vara kvällsaktiviteter i idrottshallen. Måndag - torsdag under kvällstid finns tillgång till jourlärare.

Det är inte tillåtet att ha med sig husdjur. Rökfria lokaler.

Omgivning:
Till närmaste stad, Falkenberg, är det cirka 10 km och till Ullared med GeKå:s cirka 2 mil. I Vessigebro samhälle finns bland annat läkare, post, bank, bibliotek, ICA, ingo, frisör och pizzeria. Närhet till ett flertal golfbanor.

Hur man kommer till Katrineberg:
Bil via motorväg E6 norr eller söder ifrån: kör av vid Falkenberg C. Kör cirka 1 km mot Falkenberg och sväng sedan vänster i rondellen mot Vessigebro. Följ skyltarna mot Vessigebro cirka 10 km. Skolan ligger på höger sida och fram till skolan leder en allé.

Kommer man öster ifrån längs Nissastigen, kör man av vid Torup mot Falkenberg. Följ sedan skyltarna mot Vessigebro, kör igenom samhället och skolan ligger på vänster sida strax efter Statoil-macken.

Buss från Falkenberg, linje 556, 557.
Tåg till Falkenberg. Flygplats finns i Halmstad.

Tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning

Skolan är tillgänglighetsanpassad med ramper och hiss.

Katrinebergs folkhögskola
Dalsgård 114