En ung person lutar mot en vägg och ler in i kameran.
Zach Schulz, tidigare deltagare på Allmän kurs. Idag studerar Zach vid Göteborgs universitet.

"Att studera på folkhögskola passade mig bättre"

Zach Schulz från Frillesås hoppade av gymnasiet i Kungsbacka för ett par år sedan. I stället började han på Allmän kurs på Löftadalens folkhögskola.

– Jag kände mig lite fast på gymnasiet så jag valde att avsluta studierna, säger Zach. På en folkhögskola får du tänka och planera dina studier själv och det passade mig bättre.

På utbildningen fick han stöd av lärarna med att skriva texter som han hade haft svårt för tidigare. Trots mycket kunskap och väldigt god verbal förmåga, var det inte lika lätt att få ner det på papper.

– Jag lärde mig att skriva lika bra som jag pratar på Löftadalen, säger Zach. Dessutom lärde jag mig att vara den person jag faktiskt är.

På skolan fick han även tillfälle att spela musik en dag i veckan och var bland annat med i ett band tillsammans med lärarna.

– Jag har spelat gitarr och bas länge, men då var fokus på att jag skulle bli mycket bättre och snabbare.

På återvändardagen när vi träffar honom ser han mest fram emot ett jam där nuvarande och gamla elever ska spela med tillsammans. Han har även fortsatt efter skolan med att spela i ett band där de inte är lika fokuserade.

– Alla i bandet är lite halvkassa och vi spelar främst för att det är så kul.

Samtidigt som han gick på Löftadalen skaffade han sig ett jobb vid sidan om som säljare på Akademibokhandeln. Och nu två år efter att han slutade på Allmän kurs har han börjat studera på samhällsvetenskapligt miljövetarprogram på Göteborgs universitet.

– Det är väldigt mycket läsande och skrivande på SMIL. Det fungerar väldigt bra tack vara mina lärare på Löftadalen.

Vad som händer efter universitet har Zach inte börjat tänka på så här halvvägs in i den första terminen.

–  Det blir kanske arbete för en kommun eller region och hjälpa dem med deras miljöarbete. Det är viktigt att vi arbetar tillsammans med miljön. En person kan inte göra allt själv.

Han har även arbetat politiskt med miljöfrågor och var vid ett tillfälle i samband med valet tillbaka på skolan som representant för ett ungdomsförbund:

– Alla vägar bär till Löftadalen, konstaterar Zach.

Läs mer om allmän kurs på Löftadalens folkhögskolas webbplats.