Julia, sittande i en soffa, på sceen under uppsättningen "Hemligheter".
Foto: Jakob Meijer

Musikalutbildningen blev ett steg tillbaka in i samhället

För Julia Eriksson blev musikalutbildningen på Vimmerby folkhögskola en väg tillbaka efter en längre tids sjukskrivning på grund av psykisk ohälsa. Samtidigt som hon fick ägna sig åt något hon älskar menar hon att själva folkhögskolan bidragit till hennes personliga utveckling. I dag läser hon medieproduktion på universitetet.

När Julia hörde talas om att det skulle starta en musikalutbildning på Vimmerby folkhögskola hösten 2021 tog hon chansen och sökte. Trots att det kändes läskigt att flytta 20 mil hemifrån med en psykisk hälsa som inte var toppen, var både ämnesvalet och staden Vimmerby kända för henne sedan tidigare.

Julia hade tidigare ägnat mycket av sin fritid till att medverka i musikaler och gick estetiska programmet på gymnasiet. Några år tidigare hade hon även bott en sommar i Vimmerby för att jobba på Astrid Lindgrens värld.

Att söka till folkhögskolan i Vimmerby har hon aldrig ångrat en sekund.

– Att tas hand om och omfamnas av alla varma lärare som ser dig och pushar dig till att bli ditt bästa jag, musikaliskt och teatraliskt, men även på ett personligt plan, var något jag trodde att jag bara kunde drömma om, säger Julia.

Lärt sig mycket om sig själv

Musikallinjen gav henne grunderna, och byggstenar för att kunna utvecklas. Att sedan få möjligheten att gå ytterligare ett år med produktionsåret blev verkligen pricken över i.

– Det är egentligen lite konstigt att se hur långt dessa två år har tagit mig som människa. Även om det är musikal jag har pluggat i två år på "folkis" så skulle jag säga att det absout bästa jag har fått med mig är självutveckling. Genom att plugga musikal så lär du dig otroligt mycket om dig själv och det gör dig så medveten om vartenda steg du tar och alla känslor du bär på. Det är en konst men det är också vackert när man når den stunden då man själv kan se den utveckling man gjort.

Höstterminen 2023 har Julia börjat plugga kommunikation, samhälle och medieproduktion på Linköpings universitet med målet att bli producent.

– Jag hade den rollen i ett att våra projekt under produktionsåret och det var faktiskt det som ledde mig in på just det spåret.

– Jag önskar att alla tar chansen att gå på folkhögskola, säger Julia. Det är verkligen en gåva till sig själv och bland de roligaste åren jag upplevt i livet!

Till alla kurser inom musik