Författaren Emil Haskett framför en bokhylla fylld av böcker
Emil Haskett – lärare på kursen "Skrivarkurs Fantastik" som börjar höstterminen 2024 på Vimmerby folkhögskola.

Skrivarkurs i fantastik med nybliven författarstipendiat vid rodret

2017 kom hans fantasyroman "Dit du inte får gå" - en urban fantasy, utgiven av Fantasiförlaget, och sedan dess har han fortsatt att skriva inom fantastikgenren på både svenska och engelska. Flera av hans noveller har kommit med i olika antologier och tidskrifter. 2024 fick han Litteraturnod Vimmerbys författarstipendium och nu är Emil Haskett aktuell med en ny kurs på Vimmerby folkhögskola – Skrivarkurs Fantastik.

Med följande motivering beskriver juryn Emils författargärning: ”Med stort driv och språklig finess släpper Emil Haskett fram en otyglad fantasi med rötter i den lokala bygden och för in en gastkramande dimension i det litterära Vimmerby.”

Emil Haskett är till vardags lärare på Vimmerby folkhögskola. Här jobbar han som mentor och lärare i svenska på allmän kurs, samtidigt som han undervisar i språk på skolans yrkesutbildningar. Andra guldkorn i hans lärarvardag är att få föreläsa på skolans seniorkurs om mytologi och kulturhistoria, och ha kreativt skrivande på skolans musikalutbildningar.

Så här berättar han själv om sin författarresa, som har starka kopplingar till folkhögskolan:

"Jag kommer från en släkt av berättare. Anekdoter, roliga historier om något som hänt förr i tiden och rena lögner blandades i en kompott omkring mig när jag växte upp. Själv är jag ingen muntlig berättare, utan jag har alltid valt att skriva ner mina historier.

Folkhögskolan har varit en del av min skrivarresa. I tjugoårsåldern gick jag skrivarkursen på Ölands folkhögskola. Det var ett fantastiskt sätt att umgås med andra människor som hade skrivande som intresse samtidigt som jag fick syssla med det jag gillade mest – att skriva och läsa.

Genom åren har jag publicerat ett tjugotal noveller i olika tidskrifter och antologier. 2017 publicerades min debutroman Dit du inte får gå. De senaste åren har jag även skrivit noveller på engelska. Nästan alla mina berättelser innehåller någon form av fantastik. Fantasy, science fiction och skräck är de genrer där jag känner mig mest hemma. Människor har alltid fascinerats av det som inte går att förklara - våra tidigaste berättelser innehåller gudar, magi, ödesmättade möten och oförklarliga händelser. Fantastiken har alltid funnits hos oss som en viktig ingrediens.

Nu startar jag och Vimmerby folkhögskola upp en skrivarkurs och den kommer ha just fantastik som inriktning. Jag hoppas att de som väljer att gå den får uppleva liknande erfarenheter som jag själv hade när jag gick en skrivarkurs på folkhögskola för länge sedan: Att man får testa att skriva, läsa och ge respons på andras texter och därmed lära sig något av varandra!"

Litteraturnod Vimmerby: Författarstipendiet 2024 till Emil Haskett (öppnas i ny flik)