Liljeholmens folkhögskola

Liljeholmen finns i Rimforsa och Linköping. I Rimforsa ligger skolan i en fantastisk miljö vid sjön Åsunden. Här finns internat och matsal med bra mat. Här finns också gymnastiksal, gym och aula. Kurserna har betoning på estetiska ämnen  såsom musik och konst, samt tro och liv. Skolan har en kristen grundsyn där alla är välkomna oavsett tro eller identitet.

Varför Liljeholmens folkhögskola?

Skolan har många olika utbildningar, vilket skapar en skön blandning av folk. Detta gör att perspektiven vidgas och ingen blir udda. Chansen att du får nya vänner, kanske för livet är stor.

Här får du utrymme att pröva dina vingar. Du får tillgång till ateljéer, övningsrum, studios, bibliotek etc. dygnets alla timmar. Detta skapar stora möjligheter att tillsammans med andra prova nya saker och nörda in sig i just din passion.

Liljeholmen ska vara en plats som är fri från droger och alkohol. Du måste skriva under att du ställer dig bakom detta och bryter någon dessa regler får personen sluta på skolan. Oavsett vilken bakgrund eller historia du har ska du känna dig trygg i den drogfria miljön.

För många blir internatet första steget när man ska flytta hemifrån. Stå på egna ben utan att behöva stå helt ensam. Att bo på skolan är också väldigt kul då det alltid finns kompisar att hänga med – om du vill. Här finns också stora möjligheter till olika fritidsaktiviteter.

Utbildade lärare med stort engagemang är viktigt för ditt lärande. Vi har därför lärare som brinner för att ge dig relevant kunskap för att rusta dig för nästa steg i livet. Undervisningen på folkhögskola är anpassad efter dina behov och förutsättningar.

Liljeholmen beskrivs ofta som en skola med högt i tak. Här finns utrymme för alla typer av människor, tankar och åsikter. Skolan har en kristen huvudman, samtidigt kan du vara helt trygg med att allt av kristna samlingar och aktiviteter är frivilligt, men vill du utforska den kristna tron finns stora möjligheter.

Var ligger Liljeholmen?
Skolan ligger i vacker omgivning vid sjön Åsunden i Rimforsa, ungefär 4 mil söder om Linköping vid väg 34 mot Vimmerby.

Hitta till Liljeholmen Rimforsa på detaljerad karta

Hitta till Liljeholmens filial i Linköping

Tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning

Skolbyggnaden och de flesta elevhemmen är tillgängliga för rörelsehindrade.

Liljeholmsvägen 8
590 43 Rimforsa