Allmän kurs på grundskolenivå

Ansök senast:
Ansökan är stängd

Lediga platser: Nej

Studiestödsnivå (CSN): Grundskolenivå (A1)

Internat: Nej

Kurstid: 9 jan 2023 - 2 jun 2023

Kostnader: All undervisning är gratis, men kostnader för studielitteratur tillkommer. Du betalar även en terminsavgift som täcker kopior, försäkring och en lunch per vecka. Vårterminen 2023 är avgiften 900 kr. På profilen körkort tillkommer Trafikverkets kostnader.

Kontakt: Kerstin Hagström

kerstin@mariannelund.nu

En kurs
- på heltid som kan ge behörighet på grundläggande nivå i svenska som andraspråk.
- för dig som vill få ett nätverk och öka dina chanser till jobb.
- med profil övningskörning.

Kursens mål

Att du känner dig trygg i att använda svenska språket i din vardag, i din kontakt med samhället eller i ett framtida arbete.

Att du hittar det sätt att studera på som är bäst för dig.

Att du kan förstå och använda samhällsinformation.

Att du kan använda datorn för att söka och sortera information.

Kursens innehåll

Du studerar på heltid alla dagar i veckan och läser svenska som andraspråk, matematik, samhällskunskap och datakunskap. Du kan även välja att studera engelska.

Kursen har ett fokus på att förbereda dig för arbetslivet genom studiebesök, övergripande yrkeskunskap och genom att träna på att ansöka om jobb.

Vi arbetar med studieteknik för att hjälpa dig nå dina mål och tillsammans sätter vi upp en individuell studieplan.

Vi tror att vi lär bäst tillsammans med andra så därför jobbar du mycket tillsammans med andra i muntliga övningar och i grupparbeten.

Valbar körkortsprofil

Om du vill kan du under ett läsår få studera körkortsteori och övningsköra för B-körkort. Utbildningen sker i samarbete med en körskola. Ett krav för att läsa profilen är att du har ett godkänt körkortstillstånd. Körkortsprofilen har begränsat antal platser.

Kursintyg

Du får ett intyg om deltagande på kursen. Beroende på dina språkkunskaper kan studierna ge dig behörighet i svenska som andraspråk (SVA) på grundskolenivå.

Kursen på skolans webbplats (öppnas i nytt fönster) https://parkensfolkhogskola.se/allman-kurs/

Mariannelunds folkhögskola, filial Linköping

Parkens folkhögskola ligger i Folkets park i Linköping. Där anordnar filialen till Mariannelunds folkhögskola kurser för deltagare som har svenska som andraspråk.

Läs mer om skolan

Göstringsgatan 7a