Köksbiträde med språkstöd

Ansök senast:
Löpande

Lediga platser: Ja

Antagningsvillkor: Individuell prövning genom intervju och skriftligt test.

Studiestödsnivå (CSN): Gymnasienivå (A1)

Internat: Nej

Kurstid: 26 aug 2024 - 5 jun 2025

Plats för kursen: Du får även en praktikplats.

Kostnader: All undervisning är gratis, men kostnader för studielitteratur kan tillkomma. Du betalar en terminsavgift som täcker kopior, försäkring och en lunch per vecka. Höstterminen 2024 är avgiften 1000 kr.

Kontakt: Kerstin Hagström

kerstin@mariannelund.nu

En kurs för dig som
- är utrikesfödd
- vill kombinera studier med en yrkesutbildning
- är intresserad av mat och matlagning

Ämnesstudier

• På kursen studerar du svenska som andraspråk, matematik och samhällskunskap.
  • Du tränar svenska språket både i samtal och diskussioner men också genom att läsa, lyssna och skriva.

Köksbiträde

• I ämnesområdet köksbiträde lär du dig grunderna i matlagning i storkök samtidigt som du tränar yrkessvenska. Du har också en del arbetsplatsförlagt lärande (praktik).

Detta förväntas kursdeltagaren kunna efter avslutad kurs

Det här är en kurs som ger dig grundläggande kunskaper för att arbeta som till exempel köksbiträde eller måltidsbiträde samtidigt som du studerar svenska som andraspråk, matematik och samhällskunskap. Yrkeskunskaperna ska underlätta för dig som studerande att integreras i det svenska samhället. Studierna ska bidra till att du får referenser och lär känna den svenska arbetsmarknaden. Kursen är också en bra bas för vidare studier till kock.

Kursen på skolans webbplats (öppnas i nytt fönster) https://parkensfolkhogskola.se/koksbitrade/

Mariannelunds folkhögskola, filial Linköping

Parkens folkhögskola ligger i Folkets park i Linköping. Där anordnar filialen till Mariannelunds folkhögskola kurser för deltagare som har svenska som andraspråk.

Läs mer om skolan

Göstringsgatan 7a