Fridhems folkhögskola

Välkommen till Fridhems folkhögskola i Svalöv, en av landets äldsta folkhögskolor! Här studerar ca 250 deltagare varav 190 bor på skolans internat. Skolan är politiskt, ideologiskt och religiöst oberoende vilket innebär att skolan står fri att forma verksamheten utan inblandning av externa intressenter. Kultur och kreativitet är perspektiv som genomsyrar verksamheten vilket märks på hela skolan.

Fridhems folkhögskola

På Fridhems folkhögskola kan du välja att studera på någon av skolans profilkurser med fokus på till exempel teater, grafisk design, film, musik/jazz eller berättande.  Du kan också välja en allmän kurs. Då läser du ett gymnasieämne i taget i ett åttaveckorssystem för att få gymnasiebehörighet samtidigt som du får möjlighet att prova någon av de estetiska/kulturella inriktningarna foto, måleri eller textil konst. Alternativt kan du istället välja en högskoleförberedande eller studieförberedande inriktning. I ett samarbete med Arbetsförmedlingen ges dessutom studiemotiverande folkhögskolekurser.

På skolområdet finns flera hus vilka angränsar till en stor och härlig trädgård som prunkar av plommon, päron och äpplen på sensommaren. I skolhuset finns matsal där det serveras lunch samt för- och eftermiddagsfika. Både skola och internat är tillgängliga för deltagare med funktionsnedsättning.

Vi ser fram emot att träffa dig på Fridhems folkhögskola!

Tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning

Både skola och internat är tillgängliga för deltagare med funktionsnedsättning.

Box 123
268 22 Svalöv

Besöksadress:
Rönnebergsvägen 10

Fax: 0418-44 60 10

info@fridhemsfolkhogskola.se

Webbadress:
www.fridhemsfolkhogskola.se

Huvudman:
Föreningen Fridhems folkhögskola.

FSR:
Skolan är ansluten till Folkhögskolornas studeranderättsliga råd, FSR