Ställ om: permakultur, entreprenörskap och självhushållning

Ansökan stängd
Skola:
Plats:
Höör - Skåne län
Längd:
< 1 år
Studietakt:
Kurstyp:
Profilkurs
Ansök senast:
Ansökan är stängd

Lediga platser: Nej

Studiestödsnivå (CSN): Gymnasienivå (A2)

Internat: Nej

Kurstid: 15 aug 2022 - 16 dec 2022

Plats för kursen: Holma Gård i Höör

Kontakt: Hugo Malm

hugo.malm@holmafolkhogskola.se

Drömmer du om att jobba med det du tror på och brinner för? Vill du vara en del av ett hållbart sammanhang och få verktyg till att ställa om ditt liv? Då är Ställ om något för dig!

Vill du vara en del av ett hållbart sammanhang och få verktyg till att ställa om ditt liv? Omställning ser olika ut för alla därför jobbar vi under terminen för att du ska hitta det sätt som passar just dig. Kursen lämpar sig för dig som vill lönearbeta mindre och producera mer av det du behöver. Den ger en helhetsbild inom en bredd av ämnen snarare än djup kunskap i enskilda ämnen.

Permakultur är ett designverktyg med målet att tillfredsställa mänskliga behov och öka ekosystem hälsa. Det handlar om att bygga upp naturresurser och inte bara att förbruka mindre. Vi utforskar permakultur grundligt och kursens deltagare kommer jobba med permakultur under hela terminen. Vi applicerar designverktyget på fysiska platser, i projektidéutveckling och på personlig basis. Hela kursen genomsyras av permakultur men leder inte till ett PDC certifikat.

Entreprenörskap är för vissa ett ord som de inte vill bli förknippade med. Vi har en bredare syn på vad det innebär. Som entreprenörer är vi kreativa, drivna, använder oss av ett helhetstänk och ser möjligheter i en föränderlig värld. Entreprenörer behöver inte nödvändigtvis driva företag. Under kursen lär vi oss att utveckla affärsidéer och marknadsföringsstrategier, skriva affärsplaner, hur du kan söka projektpengar, jobbar med cirkulär ekonomi, mm. Även om du inte har planer på att starta ett eget företag eller en förening så ger kursen dig redskapen till att göra det i ett format som är relevant för alla. På kursen undersöker vi både hur dagens ekonomiska system fungerar och vilka alternativ som finns. Detta gäller privatekonomi, företagsekonomi och nationalekonomi.

Under kursen kommer du att få kunskap för att höja både din egen och samhällets krisberedskap bland annat:

• Vad du bör ha hemma för att vara beredd.
  • Hur det svenska krisberedskapssystemet ser ut.
  • Ätliga vilda växter.
  • Skillnaden mellan Preppers, Hipsters och Omställare.

Ska vi leva billigt och försörja oss på ett hållbart sätt måste vi vara mer självförsörjande. Under kursen arbetar vi därför med grönsaksodling, perenna växter (odlade såsom vilda), livsmedelsförädling, svampodling och djurhållning.

Kursen vänder sig till både den som nyligen blivit intresserad av dessa frågor samt den som haft intresse en längre tid.

Efter kursen kommer du:

• känna dig trygg i att använda permakultur som ett verktyg för personligt bruk och samhällsförändring.
  • få en tydligare bild på hur du kan ställa om ditt liv genom nya perspektiv och praktiska självhushållningskunskaper.
  • ha höjt din egen krisberedskap.
  • ha fått möjligheter att utveckla dina idéer i en stödjande och lärorik miljö.
  • ha ett bredare kontaktnät.

Kursens upplägg:

På onsdagar har alla deltagare på Holma folkhögskola tillval. Det innebär att du väljer ett annat ämne utöver din kurs huvudämnen. Exempel på tillval kan vara hållbara samhällen, fröodling, snickeri, livsmedelsförädling, mm. Denna dag har vi lektioner över klassgränserna och du får möjlighet att lära känna fler av deltagarna på skolan.

Studietakt: Helfart, 100 % (måndagar, tisdagar, torsdagar, fredagar: kl 9-15; onsdagar: kl 9-12, på onsdag eftermiddagar erbjuds även ett brett spektrum av aktiviteter på skolan)

Praktik: 2 veckors praktik på heltid ingår i kursen

CSN: Kursen berättigar till studiemedel från CSN. Kolla gärna hur många veckor du kan få studiemedel för genom att logga in på Mina sidor på csn.se, klicka på ‘studera’ och sedan ‘använda veckor’. Denna kurs sker på ‘gymnasienivå’.

Ansökningskriterier: Inga särskilda formella meriter krävs, men i samband med antagning undersöker vi dina förutsättningar att tillgodogöra dig och ha nytta av utbildningen.

Vi tittar bland annat på följande kriterier (utan inbördes rangordning):

– intresse för kursens huvudämnen: permakultur, entreprenörskap, krisberedskap och självhushållning

– engagemang i ideella föreningar, miljöfrågor, samhällsfrågor eller liknande

– utbildning eller arbetserfarenhet som kan anses relevant

Plats för kursen: Holma Gård i Höör

Reseinformation: Direkttåg från Malmö C till Höör tar ca 35 min. Direkttåg från Lund C till Höör tar ca 20 min. Därefter är det en ca 20 min promenad till Holma Gård där skolan ligger. Ett tips för att korta restiden är att ha en cykel i Höör!

Kontakt: Om du har frågor så kan du vända dig till kursens lärare Hugo hugo.malm@holmafolkhogskola.se eller på 0736946154.

Kursen på skolans webbplats (öppnas i nytt fönster) http://holmafolkhogskola.se

Jag är så glad och stolt att jag tog steget

Monika Nordenbrand arbetade som sjuksköterska inom barnsjukvården i 25 år. Men efter att ha blivit sjuk i utmattning och sagt upp sig från sitt arbete, bytte hon sjukhuskorridorerna mot fjällvyer, friluftsliv och folkhögskola.

Läs hela artikeln

Holma folkhögskola

Holma folkhögskola arbetar för en hållbar värld. Vi är en skola i Skåne med inriktning mot hållbarhet, ekologisk odling, permakultur och omställning. Vi driver utbildningar som ger praktisk och teoretisk kunskap om till exempel kretsloppsanpassade system för livsmedel, energi och boende. Alla våra kurser innehåller praktiskt arbete som till exempel odling.

Läs mer om skolan

Holma 135