Livsmedelsförädling för självhushållare

Ansök senast:
Ansökan är stängd

Lediga platser: Nej

Studiestödsnivå (CSN): Gymnasienivå (A2)

Internat: Nej

Kurstid: 7 feb 2022 - 18 nov 2022

Träffar:
17 obligatoriska träffar

Kontakt: Jennie Wegweiser

E-post:
jennie.wegweiser@holmafolkhogskola.se

Holma folkhögskolas kurs för dig som vill lära dig att ta tillvara och förädla allt från spannmål till bär. Vi kommer bland annat att prova på traditionella moment som att safta, sylta och mjölksyra.

Kursbeskrivning

En praktisk kurs för dig som vill lära dig att ta tillvara och förädla allt från spannmål till bär. Vi kommer att prova på traditionella moment som att safta, sylta och mjölksyra men även att göra egen tempeh och miso.

Fokus kommer vara på att lära oss att ta tillvara och förädla det vi har runt omkring oss, främst det vi kan odla men också en del vilda växter. Att producera vår egen mat och ta ansvar för hur den görs och av vad är ett steg mot ett mer självförsörjande liv. Det är hälsosammare för oss själva och jorden. Hållbarhetsfokus kommer vara en röd tråd under hela kursen. Vi kommer även att använda oss av några mer okända råvaror som rosenkvitten och ekollon.

Mellan träffarna kommer ni få en praktisk uppgift eller en inlärningsuppgift. Den praktiska uppgiften kommer i stort innebära att testa det som vi gjort vid den senaste träffen för att se vad vi lärt oss, kunna felsöka och utvärdera vad som gått bra. Att lära sig om förädling handlar mycket om att prova, analysera och prova igen. Vi avslutar kursen med en avslutningsmiddag där vi presenterar det vi lärt oss under kursen.

Vi kommer att prova på

• Surdegsbakning
  • Mejeri
  • Tempeh
  • Miso
  • Örtsalt
  • Kombucha
  • Konservera frukt och grönsaker
  • Musta äpple
  • Mjölksyra grönsaker
  • Matlagning med ekollon

Kurslitteratur

Stora boken om fermentering av Jenny Neikell.

Kurstider

7:e februari – 20:e november

Kurstillfällen

12:e feb
5-6:e Mars
2-3:e April
7-8:e Maj
4:e Juni
2:e Juli
13-14:e  Augusti
17-18:e September
15-16:e Oktober
19-20:e November

Omfattning

Deltid, 25 %, distans

Studiemedel

Kursen berättigar studiemedel från CSN, men den måste då kombineras med annan kurs eftersom du måste läsa på minst halvfart (50%) för att få studiemedel. Mer info finns här.

Antagningsvillkor

Förmåga att närvara vid kurstillfällen, ett intresse för mat, miljöfrågor och hållbarhet, viljan att ta till sig kunskaperna och använda den för att bli mer självförsörjande.

Detta förväntas deltagaren kunna efter avslutad kurs

Känna sig trygga att förädla det ni odlar eller har nära er och en ökad grad av självförsörjning. En förståelse och respekt för råvaror. Ta till vara på vad naturen har att erbjuda och vikten av att jobba efter säsong.

Plats för kursen

Holma gård, Höör

Jennie Wegweiser

jennie.wegweiser@holmafolkhogskola.se

Kursen på skolans webbplats (öppnas i nytt fönster) http://www.holmafolkhogskola.se

Holma folkhögskola

Holma folkhögskola arbetar för en hållbar värld. Vi är en skola i Skåne med inriktning mot hållbarhet, ekologisk odling, permakultur och omställning. Vi driver utbildningar som ger praktisk och teoretisk kunskap om till exempel kretsloppsanpassade system för livsmedel, energi och boende. Alla våra kurser innehåller praktiskt arbete som till exempel odling.

Läs mer om skolan

Postadress: