Allmän kurs Permakultur distans

Ansök senast:
Ansökan är stängd

Lediga platser: Nej

Studiestödsnivå (CSN): Grundskole- och gymnasienivå (A1)

Internat: Nej

Kurstid: 14 aug 2023 - 15 dec 2023

Träffar:
1 obligatorisk träff
85 obligatoriska nätträffar

Kostnader: Kursen är gratis men du behöver ha en egen dator som används i studierna.

Kontakt: Hugo Malm

E-post:
hugo.malm@holmafolkhogskola.se

På Holma folkhögskolas “Allmän kurs Permakultur distans” läser du de vanliga gymnasieämnena, samtidigt som du fördjupar dig i hållbarhetsfrågor.

På Allmän kurs distans permakultur genomsyras alla ämnen av ett hållbarhetsperspektiv. Det innebär till exempel att när vi har tema jord så läser vi om jord på engelskan, gör jordprov på naturkunskapen och analysera hur mycket mark som behövs för att ge mat till ett lands befolkning inom samhällskunskapen.

Du kommer att läsa ett ämne per dag där vi i klassen träffas tillsammans online via zoom på morgonen. Förmiddagen ägnas främst åt föreläsningar och diskussioner. På eftermiddagarna arbetar du självständigt med uppgifter som du har fått av läraren. Det finns alltid en lärare tillgänglig som du kan kontakta om du har frågor eller behöver hjälp.

Kursen har tre stycken platsträffar på Holma gård i Skåne per år, en i början av höstterminen, en i början av vårterminen och en i slutet av vårterminen. Under platsträffarna finns det möjlighet att bo gratis på skolan eller i närheten av skolan. På platsträffarna lär vi känna varandra, lägger en teoretisk och praktisk grund för fortsatt arbete. Det kommer även att förekomma studiebesök på intressanta platser i Skåne under platsträffarna.

Utbildningen sker på gymnasienivå. Du kan läsa ett eller två år. Hur länge du behöver läsa för att avsluta dina gymnasiestudier beror på dina tidigare erfarenheter av studier och arbete. För att sedan kunna söka till högskola eller yrkeshögskola via folkhögskolekvot krävs ett omdöme. Folkhögskolor ger inte betyg i enskilda ämnen utan istället är omdömet en gemensam bedömning av din studieförmåga i alla ämnen. Omdömet ger dig rätt att söka i en egen kvotgrupp till högskola eller yrkeshögskola. För att få ett omdöme måste du läsa på folkhögskola under minst ett år.

Om du går två år på kursen så har du möjlighet att få ett permakultur certifikat enligt internationell standard (PDC). Permakultur är ett etiskt designverktyg med målet att tillfredsställa mänskliga behov på sätt som samtidigt stärker de naturliga ekosystemen.

Kursen är på heltid och är CSN berättigad.

Studierna är gratis.

Du har möjlighet att nå behörighet i följande ämnen:

Naturkunskap 1a1, 1a2, 2

Matematik, 1a, 1b, 1c, 2a, 2b, 2c

Svenska 1, 2, 3

Engelska 5, 6

Samhällskunskap 1a1, 1a2, 2

Historia 1a1, 1a2, 2

Religion 1

Antagningsprocess och kriterier

För att studera på folkhögskola behöver du vara minst 18 år. Vid ansökan ska du skriva ett personligt brev om varför du vill gå kursen samt delge oss dokument som visar att du kan studera på gymnasienivå, t.ex. betyg från avslutad grundskola eller påbörjade studier på gymnasieskola. Du blir sedan kontaktad av oss och vi bokar in ett samtal där du får berätta om dig själv och vi berättar mer om kursen och skolan. Antagning sker sedan utifrån bedömningen att den sökande har motivation att studera och förmåga att tillgodogöra sig kursens innehåll.

Om du saknar enstaka betyg för att bli klar med grundskolan kan du ändå ansöka till oss så gör vi en individuell bedömning.

Kurstider hösten 2023

Kursen börjar den 14 augusti och avslutas den 15 december.

Hugo Malm, kursansvarig hugo.malm@holmafolkhogskola.se

Fler kurser inom: Allmän kurs

Här kan man känna att det går att lyckas. Här kan man briljera!

Både Indra och Anya ska efter tre år vardera lämna Östra Grevie folkhögskola för att ge sig ut på nya äventyr. Båda hade testat komvux och gymnasiet, men hittade rätt först när de kom till Allmän kurs på folkhögskola.

Läs hela artikeln

Holma folkhögskola

Holma folkhögskola arbetar för en hållbar värld. Vi är en skola i Skåne med inriktning mot hållbarhet, ekologisk odling, permakultur och omställning. Vi driver utbildningar som ger praktisk och teoretisk kunskap om till exempel kretsloppsanpassade system för livsmedel, energi och boende. Alla våra kurser innehåller praktiskt arbete som till exempel odling.

Läs mer om skolan

Postadress: