Fröodling - distans

Kurstid: 23 aug 2023 - 1 nov 2023

Träffar:
11 obligatoriska nätträffar

Kostnader: Kursen i sig är gratis men kostnad tillkommer ev. för kurslitteratur. Tillgång till dator och internet är ett villkor för deltagande på kursen.

Kontakt: Karin Jansson

För dig som vill lära dig att ta egna frön från våra vanliga grönsaker.

För att kunna odla vår mat måste vi ha utsäde, alltså fröer. Idag kommer nästan allt utsäde till grönsaker från utlandet och det finns nästan ingen utveckling av nya sorter kvar i Sverige. Bristen på egen fröproduktion och utveckling gör att vi som land är helt beroende av utländsk fröproduktion och att global handel fungerar. Vid en större kris skulle vi som land kunna stå utan utsäde.

Det finns därför all anledning till att lära sig att odla sina egna fröer. Dessutom kan man även som amatörodlare börja göra egna korsningar och ta fram nya sorter som man kan anpassa till sin egen växtzon. I ett föränderligt klimat är det viktigt att kontinuerligt utveckla nya sorter och eftersom vi i norden har väldigt extrema förutsättningar för odling behöver vi ofta egna sorter.

Distanskurs i fröodling vänder sig till dig som vill lära dig att ta egna frön från våra vanliga grönsaker. För att göra detta krävs växtkunskap men också en grundläggande förståelse för växternas biologi och genetik. Kursen innehåller dessutom en del kulturhistoria kring våra vanliga grönsaker och vi kommer också att ta upp hur man kan göra egna korsningar och ta fram egna sorter.

Kursinnehåll:

• Grundläggande fröodling (odling, korsningar, selektion, tröskning, lagring)

• Kultursorter, genetisk mångfald

• Grönsakernas historia

• Fröförädling

• Lokala fröbanker, föreningar, fröbyten

• Landrace gardening

När och var: Onsdagar vecka 34-44, kl 18.00-20.00.  Vi möts på Zoom. Mellan kursträffarna på Zoom, finns det egna uppgifter och egen inläsning att göra. Kursträffarna består av föreläsningar, gruppsamtal, redovisning av uppgifter, gästföreläsningar mm.

Omfattning på kursen: 25%

Kursverktyg: Tillgång till dator och internet är ett villkor för deltagande på kursen. Undervisningen sker på Zoom och genom Google. Du behöver därför ha en epost som är kopplad till ett Google-konto.

Anmälan och antagning: Du anmäler dig via SchoolSoft. Fyll i dina erfarenheter och bifoga ett personligt brev. Vid många ansökningar kommer vi att prioritera de som har tidigare erfarenhet av fröodling. Sista anmälningsdatum är 15 maj. De som antas kommer att få besked via e-post.

Förkunskaper: En del av kurslitteraturen är på engelska.

Kursen på skolans webbplats (öppnas i nytt fönster) https://www.holmafolkhogskola.se/froodling-distans/

Nu har jag hittat det som verkligen passar mig

Marta Schubert hade tidigare testat på flera olika utbildningar och yrken. Det var först när hon började på Utemiljökursen på Angered folkhögskola som hon kände att hon hittat rätt. Och utbildningen ledde till jobb direkt.

Läs hela artikeln

Holma folkhögskola

Holma folkhögskola arbetar för en hållbar värld. Vi är en skola i Skåne med inriktning mot hållbarhet, ekologisk odling, permakultur och omställning. Vi driver utbildningar som ger praktisk och teoretisk kunskap om till exempel kretsloppsanpassade system för livsmedel, energi och boende. Alla våra kurser innehåller praktiskt arbete som till exempel odling.

Läs mer om skolan

Holma 135