Ställ om: permakultur, entreprenörskap, krisberedskap och självhushållning

Ansökan stängd
Skola:
Plats:
Höör - Skåne län
Längd:
En termin
Studietakt:
Kurstyp:
Profilkurs
Ansök senast:
Ansökan är stängd

Lediga platser: Nej

Studiestödsnivå (CSN): Gymnasienivå (A2)

Internat: Nej

Kurstid: 9 jan 2023 - 2 jun 2023

Kontakt: Hugo Malm

E-post:
hugo.malm@holmafolkhogskola.se

Ställ om är en kurs som lämpar sig för dig som vill hitta din egen väg in i omställning. Övergripande fokusområden är krisberedskap, självhushållning, entreprenörskap och permakultur.

Vill du få verktyg för att ställa om ditt liv?

Ställ om är en kurs som lämpar sig för dig som vill hitta din egen väg in i omställning. Som vill undersöka olika perspektiv och redskap snarare än fördjupa dig i ett särskilt ämne. Övergripande fokusområden är krisberedskap, självhushållning, entreprenörskap och permakultur.

Permakultur

Permakultur är ett etiskt designverktyg med målet att tillfredsställa mänskliga behov på sätt som samtidigt stärker de naturliga ekosystemen. I likhet med övriga kurser på Holma Folkhögskola har permakultur en central plats i Ställ oms undervisning.

Entreprenörskap

Entreprenörskap handlar om att hitta sina kreativa och driftiga sidor, om att använda ett helhetstänk och se möjligheter i en föränderlig värld. Under kursen lär vi oss att utveckla affärsidéer, skriva affärsplaner och söka projektpengar. Även om du inte har planer på att starta eget företag eller en förening så ger kursen dig användbara redskap, i ett format som är relevant för alla. Vi undersöker också hur dagens ekonomiska system fungerar och vilka alternativ som finns.

Krisberedskap

Under kursen kommer du att få kunskap för att höja både din egen och samhällets krisberedskap. Du kommer bland annat lära dig:

• Vad du bör ha hemma för att vara beredd.

• Hur det svenska krisberedskapssystemet ser ut.

• Skillnaden mellan Preppers, Hipsters och Omställare.

• Ätliga vilda växter

Självhushållning

Ska vi kunna ställa om våra liv och själva tillgodose våra grundläggande behov behöver vi bli mer självförsörjande. Under kursen utforskar vi självhushållningens grunder, i såväl teori som praktik. Vi provar på lite odling, både på plats på Holma och genom kursens olika studiebesök, och testar olika tekniker för att använda och ta tillvara det vi skördar.

Kursmål

Efter kursen kommer du:

• Ha en god förståelse för permakultur som verktyg för omställning

• Ha anammat kunskaper som hjälper dig vidare i din egen självhushållning

• ha höjt din egen krisberedskap.

• ha fått möjligheter att utveckla dina idéer i en stödjande och lärorik miljö.

• ha ett bredare kontaktnät.

Kursens upplägg

Kursen växlar mellan teori och praktik. Vi blandar föreläsningar, gästföreläsningar, workshops, bokseminarium, studiebesök, filmvisningar, diskussioner och grupparbeten.

På onsdagar har alla deltagare på Holma folkhögskola tillval. Det innebär att du väljer ett annat ämne utöver kursens huvudämnen. Exempel på tillval kan vara fröodling, snickeri, odling, livsmedelsförädling, mm. Denna dag har vi lektioner över klassgränserna och du får möjlighet att lära känna fler deltagare på skolan.

Onsdagseftermiddagar erbjuds även ett brett spektrum av frivilliga aktiviteter på skolan.

Kurstid: 9 januari – 2 juni. Sportlov 20 – 24 februari, Påsklov 10 – 14 april. Lördag 6 maj är en obligatorisk skoldag då skolan har öppet hus.

Studietakt: Helfart, 100 % (mån. kl 9-14:30, tis. kl 9-15, ons. kl 9-12, tor. kl 9-14:30, fre. kl 9-15).

Praktik: 2 veckors praktik på heltid ingår i kursen

CSN: Kursen berättigar till studiemedel från CSN. Kolla gärna hur många veckor du kan få studiemedel för genom att logga in på Mina sidor påcsn.se, klicka på ‘studera’ och sedan ‘använda veckor’. Denna kurs sker på ‘gymnasienivå’.

Ansökningskriterier: Inga särskilda formella meriter krävs, men i samband med antagning undersöker vi dina förutsättningar att tillgodogöra dig och ha nytta av utbildningen.

Vi tittar bland annat på följande kriterier (utan inbördes rangordning):

– intresse för kursens huvudämnen: permakultur, entreprenörskap, krisberedskap och självhushållning

– engagemang i ideella föreningar, miljöfrågor, samhällsfrågor eller liknande

– utbildning eller arbetserfarenhet som kan anses relevant

Ansök senast: 15 november.Besked om antagning ges kort därefter.

Plats för kursen: Holma 135, 24393 Höör Karta

Reseinformation: Direkttåg från Malmö C till Höör tar ca 35 min. Direkttåg från Hässleholm C till Höör tar ca 20 min. Därefter är det en ca 20 min promenad till Holma Gård där skolan ligger. Ett tips för att korta restiden är att ha en cykel i Höör!

Kontakt: Om du har frågor så kan du vända dig till kursens lärare Hugo på mail hugo.malm@holmafolkhogskola.se eller nummer 0736946154.

Kursen på skolans webbplats (öppnas i nytt fönster) http://holmafolkhogskola.se

När andra gör något för klimatet är det enklare att göra något själv

Stefano Tonelli, 20 år, läser Hållbar utveckling på Röda Korsets folkhögskola. Hans engagemang för klimat- och miljöfrågor väcktes som tonåring i Italien och nu har han hittat hem i skolans lokaler i Skärholmen i Stockholm. – På vår utbildning får vi se flera exempel på hur andra gör för att vara mer klimatsmarta och då får man också mycket inspiration.

Läs hela artikeln

Holma folkhögskola

Holma folkhögskola arbetar för en hållbar värld. Vi är en skola i Skåne med inriktning mot hållbarhet, ekologisk odling, permakultur och omställning. Vi driver utbildningar som ger praktisk och teoretisk kunskap om till exempel kretsloppsanpassade system för livsmedel, energi och boende. Alla våra kurser innehåller praktiskt arbete som till exempel odling.

Läs mer om skolan

Postadress: