Allmän kurs distans – samhälle och miljö

Ansökan stängd
Skola:
Plats:
Höör - Skåne län
Längd:
1-3 år
Studietakt:
Kurstyp:
Behörighetsgivande kurs, Distanskurs
Ansök senast:
Ansökan är stängd

Lediga platser: Nej

Studiestödsnivå (CSN): Gymnasienivå (A1)

Internat: Nej

Kurstid: 8 jan 2024 - 7 jun 2024

Träffar:
97 obligatoriska nätträffar
1 frivillig träff

Kostnader: Kursen är gratis men du behöver ha en egen dator som används i studierna.

Kontakt: Nadja Storsaeter

nadja.storsaeter@holmafolkhogskola.se

Studera de vanliga gymnasieämnena och få kunskaper om samhället, miljön och världens tillstånd. Få utrymme att reflektera kring ditt eget liv och verklighet.

Den här kursen är för dig som vill:

• Läsa klart gymnasiet.

• Få möjlighet att läsa vidare på på yrkeshögskola, högskola och universitet.

• Studera i en liten grupp.

• Lära dig nya saker och utvecklas som människa.

• Studera på distans

Välkommen till oss på Holma Folkhögskola. Hos oss är det viktigt att skapa en trygg och lugn miljö där du läser in gymnasieämnen i din egen takt. Här får du kunskaper om samhället, miljön och världens tillstånd, samt utrymme att reflektera kring ditt eget liv och verklighet.

En vanlig vecka när du läser Allmän kurs distans på Holma folkhögskola

Vi träffas online klockan nio varje morgon och fokuserar på ett ämne per dag. Förmiddagarna ägnas till exempel åt föreläsningar och diskussioner. På eftermiddagarna arbetar du vanligtvis självständigt, men läraren finns tillgänglig som bollplank och för stöd och frågor. Det finns alltid en lärare tillgänglig som du kan kontakta om du har frågor eller behöver hjälp.  Vi använder oss av Google Classroom och zoom som kommunikationsverktyg. Tillgång till dator med kamera och internet krävs för att gå kursen.

När andra gör något för klimatet är det enklare att göra något själv

Stefano Tonelli, 20 år, läser Hållbar utveckling på Röda Korsets folkhögskola. Hans engagemang för klimat- och miljöfrågor väcktes som tonåring i Italien och nu har han hittat hem i skolans lokaler i Skärholmen i Stockholm. – På vår utbildning får vi se flera exempel på hur andra gör för att vara mer klimatsmarta och då får man också mycket inspiration.

Läs hela artikeln

Holma folkhögskola

Holma folkhögskola arbetar för en hållbar värld. Vi är en skola i Skåne med inriktning mot hållbarhet, ekologisk odling, permakultur och omställning. Vi driver utbildningar som ger praktisk och teoretisk kunskap om till exempel kretsloppsanpassade system för livsmedel, energi och boende. Alla våra kurser innehåller praktiskt arbete som till exempel odling.

Läs mer om skolan

Holma 135