Judiska studier / Judendom

Ansök senast:
21 juni 2024

Lediga platser: Nej

Studiestödsnivå (CSN): Gymnasienivå (A2)

Internat: Nej

Kurstid: 2 sep 2024 - 19 dec 2024

Kostnader: Varierad kostnad beroende på kurs och kursmaterial.

Kontakt: Paideia folkhögskola

info@paideiafolkhogskola.se

Vi erbjuder ett flertal deltidskurser på dag- och kvällstid i judiska studier/judendom. Kurserna behandlar judiskt innehåll inom kultur, liv, text, språk, historia. Vissa kurser erbjuds på distans.

Under höstterminen 2024 erbjuds ett flertal kurser inom:

Språk - exempelvis: Modern hebreiska och jiddisch på olika nivåer.

Kultur - exempelvis: Judisk musik, Kreativt skrivande med flera.

Text - exempelvis: Beit Midrash, Maimonides, Talmud med flera.

Liv - exempelvis: kurser i judendom på olika nivåer, Judisk meditation, Judisk släktforskning med flera.

Historia - exempelvis: Judisk kulturhistoria, Judisk litteraturhistoria med flera.

Folkhögskolan erbjuder kurser i fysiskt klassrum och på distans.

Kurserna har vantligtvis ett tillfälle i veckan under terminens gång, totalt cirka 14 kurstillfällen.

Kursen på skolans webbplats (öppnas i nytt fönster) http://paideiafolkhogskola.se/course-new/

Jag vill vara en positiv röst för andra unga

För Wesley var dansen en räddning under en tuff uppväxt. På Åsa folkhögskolas danslinje lär han sig inte bara fem olika stilar inom streetdance, utan även att växa som människa.

Läs hela artikeln

Paideia folkhögskola

Paideia folkhögskola är en folkhögskola mitt i centrala Stockholm. Vi vill vara en mötesplats för lärande, tänkande och kreativitet. Hit är du välkommen som du är, oavsett bakgrund, kultur eller trosuppfattning. Vi vill bidra till det öppna samtalet om dagsaktuella frågor som berör samhälle, religion och kultur.

Läs mer om skolan

Box 5053