Allmän kurs högskoleförberedande

Plats:
Stockholm - Stockholms län
Längd:
: Vårterminen 2024 är 8 januari - 7 juni. Höstterminen är 26 augusti - 20 december.
Studietakt:
Kurstyp:
Behörighetsgivande kurs
Ansök senast:
Ansökan är stängd

Lediga platser: Nej

Antagningsvillkor: För att vara behörig till denna kurs behöver du ha minst två års godkända studier från gymnasiet, Komvux eller folkhögskola. Du behöver också ha godkänt i svenska 1 eller svenska som andraspråk 1 och engelska 5.

Studiestödsnivå (CSN): Gymnasienivå (A1)

Internat: Nej

Kurstid: 8 jan 2024 - 7 jun 2024

Kostnader: Materialkostnad 950 kronor per termin som bland annat går till kopiering, försäkring, fika, studiebesök och lån av Chroomebook-dator under studietiden.

Kontakt: Kursansvarig Anna Furevik

allmankurs@paideiafolkhogskola.se

Allmän kurs högskoleförberedande motsvarar sista året på gymnasiet och förbereder dig för studier på högskola och universitet. Du får öva på att arbeta självständigt, tänka kritiskt och tolka texter.

Allmän kurs högskoleförberedande motsvarar sista året på gymnasiet och förbereder dig för studier på högskola eller universitet. Du får öva dig på att arbeta självständigt, tänka kritiskt och läsa och tolka olika typer av texter.

Inom ämnet svenska ligger fokus på vetenskapligt skrivande och den sista terminen skriver du ett projektarbete där du fördjupar dig inom ett valfritt ämnesområde. Vi gör också studiebesök på högskolor och universitet och tar in gäster som kan berätta om vad studierna på högskolenivå innebär. Avsatt tid med studievägledare samt övning inför högskoleprovet ingår också i kursen.

Godkända studier innebär att du får behörighet i följande kurser:
Svenska eller svenska som andraspråk 2 och 3
Engelska 6
Matematik 1b, 2b eller 3b
Naturkunskap 1b
Samhällskunskap 1b
Historia 1b
Religionskunskap 1 och 2

Kursen har en inriktning mot frågor som rör religion, politik och kulturell mångfald. Vi ställer oss frågor som: Hur kan vi skapa ett samhälle som präglas av nyfikenhet, möten och respekt? Hur kan vi lära oss av varandra och på så sätt utveckla samhället? Du som söker denna kurs kan vara troende eller ateist, sökare eller något annat. Det viktigaste är att du är nyfiken och vill vara med i samtalet med andra människor. Efter avslutad kurs kommer du vara särskilt rustad att arbeta med frågor som mångfald, integration och religionsfrågor. Det finns ett stort behov av denna kompetens idag i Sverige inom till exempel socialt arbete, skolan och civilsamhällets organisationer.

Kursen är en del av ett unikt samarbete mellan Paideia folkhögskola med judisk profil och Kista folkhögskola med muslimsk profil.

Detta förväntas kursdeltagaren kunna efter avslutad kurs

Efter avslutad kurs har du grundläggande behörighet för studier vid högskola och universitet. Du får ett slutomdöme som du använder för att söka till högre studier och intyg om SEQF nivå 4.

Kursen på skolans webbplats (öppnas i nytt fönster) https://paideiafolkhogskola.se/allmankurs/

Fler kurser inom: Allmän kurs

Det är så viktigt att få fortsätta lära

Carl-Johan Råberg från Lindesberg blir rörd till tårar när han minns sin tid på Kävesta folkhögskola 1967–1969. Över 50 år och ett långt yrkesliv senare är han tillbaka på en folkhögskola för att läsa en sommarkurs i träslöjd.

Läs hela artikeln

Paideia folkhögskola

Paideia folkhögskola är en folkhögskola mitt i centrala Stockholm. Vi vill vara en mötesplats för lärande, tänkande och kreativitet. Hit är du välkommen som du är, oavsett bakgrund, kultur eller trosuppfattning. Vi vill bidra till det öppna samtalet om dagsaktuella frågor som berör samhälle, religion och kultur.

Läs mer om skolan

E-post: info@paideiafolkhogskola.se