En kvinna tittar in i kameran.
Foto: Karl Gabor

“Att gå tillbaka till skolbänken efter 20 år det bästa jag gjort”

Egabo hade ett långt yrkesliv som undersköterska bakom sig när hon bestämde sig för att börja på folkhögskola. Genom att läsa Allmän kurs har hon nu fått behörighet att söka in till högskolan. Nu är siktet inställt på att bli sjuksköterska eller dietist.

Egabo avslutade det sista året på Allmän kurs på Paideia folkhögskola i juni 2023. Hon har ett långt yrkesliv bakom sig. Efter gymnasiet jobbade hon som undersköterska i över 20 år och blev även mamma till två barn.

– Jag hade tänkt länge att jag ville plugga vidare, men väntade tills barnen blev lite äldre så de klarar sig mer själva. Plötsligt kände jag att jag inte kunde skjuta på det längre. Jag var såklart orolig för hur det skulle gå att studera samtidigt som jag har barn och jobb och allt, men det är det bästa jag har gjort, verkligen.

Egabo beskriver att det har blivit en del vab-dagar, men i slutänden har hon ändå klarat av studierna tack vare mycket stöd från lärarna.

– Lärarna är väldigt tillgängliga och det har jag verkligen uppskattat. Det var ju ett tag sen jag pluggade, men man kan alltid fråga dem om något är svårt. Det är det som har gjort att jag känner att jag kan klara det här.

Efter studierna på Paideia folkhögskola vill Egabo läsa vidare till sjuksköterska eller dietist. Året på Allmän kurs ser hon som en perfekt förberedelse inför högskolan för den som inte pluggat på länge.