Sankt Ignatios folkhögskola

På Sankt Ignatios har du möjlighet att möta människor från hela världen för att studera, utvecklas och växa tillsammans. Skolan lägger stort fokus på dig som individ, dina mål och din personliga utveckling. Vi ser lärande som en mänsklig rättighet; människan är till sin natur nyfiken och vill utvecklas.

Sankt Ignatios Folkhögskola

Sankt Ignatios folkhögskolan ligger i en vacker byggnad mitt i Södertälje centrum med gångavstånd till tåg- och busstationen. Sankt Ignatios erbjuder en unik internationell miljö. Här möter du människor från hela världen och blir del av ett utbyte av kunskap och erfarenheter över både historiska och geografiska gränser.

Skolans erbjuder allmän kurs där deltagarna får möjlighet att lära sig det svenska språket och utveckla en förståelse för hur samhället i Sverige fungerar. På allmän kurs vill vi uppmuntra varandra att ta vara på bildningens möjligheter. Utbildningen motsvarar gymnasie- eller grundskoleutbildning och ger grundläggande behörighet för högre studier. Därmed öppnas en väg vidare till arbete eller fortsatta studier på yrkesutbildning eller högskola/universitet.

Sankt Ignatios folkhögskola har även fyra ortodoxa seminarier som erbjuder ett brett utbud av kurser utformade för att utbilda studenter i deras egna ortodoxa traditioner. Skolan vill bidra till förståelsen för den ortodoxa traditionen bland de ortodoxa troende och arbetar för en större enhet och förståelse mellan dessa traditioner.

”Religion, fred och demokrati genom undervisning och lärande”

Michael Hjälm, rektor

Sankt Ignatios folkhögskola