Dansaren och koreografen Anna Pehrsson börjar jobba på folkhögskolan i Wik

I höst börjar dansaren och koreografen Anna Pehrsson jobba på Region Uppsala folkhögskola. Anna har tackat ja till den utlysta tjänsten som lärare och kursansvarig för den ettåriga fördjupningsutbildningen Dansprojekt.

Anna är dansare och koreograf aktiv i korsningen mellan dans, koreografi och bildkonst. Hon har dansat med Alias Compagnie, Corpus/ Royal Danish Ballet och Cullbergbaletten. Sedan sin debut som koreograf 2016 har hon skapat ett brett spektra av verk för scen och konsthall, samt en rad beställningsverk. Sedan debuten 2021 på Tjörnedala Konsthall är hon även verksam som bildkonstnär.

Under 2023 deltar hon bland annat som koreograf och dansare i EU projektet Rail2Dance och utvecklar sitespecific projektet Danser för Bruket i samarbete med Region Uppsala.

Anna kommer ha sin arbetsplats på folkhögskolan på Wik och dela kursansvaret med Vincent Jonsson.

Dansprojekt

Ansökan till danssprojektåret är öppen till 30 juni. Läs mer om utbildningen här: Dansprojektår - ettårig dansutbildning på Wik (regionuppsala.se)