Mimi folkhögskola

En skola för dig som på grund av psykisk ohälsa behöver extra stöd, kreativ atmosfär och en trygg och lugn miljö.

Brunt betonghus med färgglatt konstverk på

Mimi folkhögskola finns för dig som på grund av psykisk ohälsa, till exempel ångest eller depression, inte kunnat fullfölja dina tidigare studier. Hos oss får du möjligheten nå högstadie- och gymnasiekompetens i en trygg och tillåtande miljö. Studierna anpassas utifrån var du befinner dig i din utbildning och tillsammans skapar vi förutsättningar för att du ska trivas, utvecklas och nå dina mål med studierna.

Mimi folkhögskola drivs av Folkhögskoleföreningen Gyllenhuset. Det är en politiskt och religiöst obunden förening vars syften är att

• bredda och fördjupa demokratin genom att tillhandahålla en folkhögskola för människor med psykisk ohälsa
  • möjliggöra återhämtning och utveckling för individen med hjälp av folkbildningsverksamhet
  • bedriva folkbildningsverksamhet med utgångspunkt från värderingen att alla människor har lika värde och ska behandlas med jämlikhet och respekt.

Vi har förutom allmän kurs på grundskole- och gymnasienivå även profilkursen Omtag som vänder sig till dig som inte känner dig redo för kraven på allmän kurs än, men vill arbeta med motivationen och att bryta isolering som ett första steg. I Omtag står gruppen i fokus i det att man får öva på socialt samspel och att ingå i ett meningsfullt sammanhang. Man vänjer sig vid tanken att vara viktig för andra i en skolmiljö.

Mimi folkhögskola har även kurser som vänder sig specifikt till Folkhögskoleföreningen Gyllenhusets medlemmar. Mer information hittar du på Mimi folkhögskolas webbplats (öppnas i ny flik).

Hitta hit

Postadress: