Vad är en folkhögskola? - Folkhögskola.nu
Lyssna Teckenspråk Lättläst Other languages
 

Vad är en folkhögskola?

På en folkhögskola studerar du mer fritt
än i andra slags skolor.
Varje folkhögskola bestämmer själv
hur deras undervisning ska vara.
Varje folkhögskola har sina egna kurser
och ämnen.

På en folkhögskola tänker lärarna
på vad du som är studerande behöver.
De tänker på vilka kunskaper du har
och vad du har varit med om i livet.

Undervisningen på folkhögskolan är gratis.
Men du betalar för dina böcker, studieresor,
lunch, kaffe med mera.
Om du bor på skolan
ska du också betala för ditt rum.

Det finns 151 folkhögskolor i Sverige.
Olika slags föreningar äger 108
av folkhögskolorna.
Landstingen äger de andra 43 folkhögskolorna.


Dela

Senast uppdaterad: 2015-08-21

Kommentarer
  • Hej Viktor!
    Du kan läsa på folkhögskolornas Allmänna kurser om du vill skaffa dig behörighet till högre studier på högskola och yrkeshögskola. Då kan du läsa in grundläggande och särskilda behörigheter som du har F i eller inte har läst tidigare. Folkhögskolan är en egen skolform och vi har inte betyg. Här kan du få ett studieomdöme som kan användas vid urval till högre studier.
    Du är välkommen att ringa oss om du vill har mer information. Telefon 08-796 00 50

    17 september 2015 Inlagd av Eva på Folkhögskola.nu

  • Hej.
    Jag undrar om man kan gå på folkhögskola och läsa upp gamla betyg som man fått F i samtidigt som man läser till fler kurser för utökad behörighet.

    15 september 2015 Inlagd av Viktor

  • Hej Hadeer!
    Här kan du läsa om skillnader mellan folkhögskolan och andra skolformer: www.folkhogskola.nu/Om-folkhogskolan/Folkhogskola---vuxenutbildning/Skillnader-mot-andra-skolformer/

    25 september 2014 Inlagd av Sandra, folkhögskola.nu

Fler kommentarer

Skriv en kommentar till "Vad är en folkhögskola?"


Obs! Din kommentar publiceras här och skickas även med e-post till
Folkhögskolornas informationstjänst.
Captcha

Obligatoriska fält *