”Man delar intryck, plats, energi” - Folkhögskola.nu
Lyssna Teckenspråk Lättläst Other languages
 
Ernst Billgren, konstnär

”Man delar intryck, plats, energi”

Ernst Billgren är professor i konst och en av Sveriges mest framgångsrika konstnärer. Innan studier på Valands konsthögskola gick han på Birkagårdens folkhögskola och tränade grunder i måleri. I dag tycker han att mötet med andra ambitiösa kursdeltagare var det mest värdefulla.

Ernst Billgren

Namn: Ernst Billgren
Ålder: 55.
Kurs: Birkagårdens folkhögskola, förberedande konstkurs. Grundis, tvåårig förberedande konstkurs.
Gör i dag: Konstnär, författare, inredningsarkitekt med mera.

 Ernst Billgren

– Det är otroligt svårt att föreställa sig världen innan man känner till den. På folkhögskolan får man många signaler på olika förhållningssätt, tankar och sätt att arbeta med konst och andra ämnen.

Men den Billgrenska bildvärlden med barndomsrum, rävar och nordisk natur fick ta paus under tiden på folkhögskolan.
– Hela den perioden var en enda stor nedbrytning av mina egna bilder. Tiden gick åt till att få den där nakna tanten att sitta på den där pallen som skulle stå på det där golvet… När jag sedan började på konsthögskolan kunde jag ta upp mina egna motiv och föreställningar igen. Och då med en helt annan kvalitet. Stommen fanns helt plötsligt.

Vid sidan av både svenska och internationella utställningar har Ernst Billgren gjort filmer, utsmyckningar och interiörer samt skrivit böckerna Vad är konst I och II.

Varför har du gjort så många olika saker?
– Jag har aldrig haft något riktigt jobb, så jag har haft en del tid över. Men jag tycker också om att pröva saker jag inte är bra på.

När visste du att du skulle bli konstnär?
– I tvåårsåldern. Jag visste inte att konstnärsyrket fanns men jag har aldrig varit intresserad av något annat. Under mina första femton år fick jag skäll för att jag ritade hela tiden, sedan har jag fått beröm. Men jag har varit samma person hela tiden, det är bara omgivningen som skiftar.

Har du alltid varit självsäker och känt tillit till din förmåga?
– Nej, men det är som att fråga ”känner du tillit för att andas?” Jag har inte stått inför något val.

Många kanske får höra att det är svårt att leva på konst?
– Det är sant! Det kan man inte leva på. Det finns inget som talar för att man ska ägna sig åt konst. Men man gör det ändå.

Vad minns du från folkhögskolan?
– Det var bra att komma ihop med folk som hade samma intresse och energi. Var och en jobbade med sina prylar, men vi delade intryck, plats, energi. I mitt klassrum fanns till exempel Cecilia Edefalk och Peter Hagdahl som senare blev professor på Mejan.

Du blev inspirerad av dem?
– Vad är inspiration? Jag har aldrig riktigt förstått det ordet. Jag går upp på morgonen och jobbar sen går jag och lägger mig på kvällen. Var inspiration skulle få plats i det systemet har jag svårt att föreställa mig. Men man kommer in i ett sammanhang genom att träffa folk. Till exempel är det stor skillnad om man hänger med tre lata typer eller tre som jobbar väldigt intensivt. Då blir det intensiva det normala. Det är sådana saker som är värdefulla.

Är det viktigt att lära sig hantverk och ha en stabil konstnärlig grund?
– Det beror på vad man ska använda den till. Jag har en kollega som stryper kanariefåglar som ett projekt. Det är svårt att se det exakta hantverket i det. Så det beror på. Framförallt är det viktigt att känna entusiasm för ämnet och passa på att ta intryck av andra. Folkhögskolan är ju sista chansen. För sedan är man ju ofta formad som människa. Det finns inga kanoner i världen som skulle få mig att ändra mig nu.

Det skulle vara en folkhögskola till då kanske?
– Nej, men tiden på folkhögskola kom perfekt i min livscykel. Det som tidigare var motstånd blev helt plötsligt ett tillåtande. Det var värdefullt att komma till en situation där folk omkring tyckte att det var väldigt viktigt med konst.

Vad har du på gång just nu?
– En utställning till Liljevalchs. En kille som heter Tomas Alfredson ska göra regi till mitt måleri. Vi har jobbat mycket tillsammans genom åren. Jag försöker ofta luckra upp rollerna på olika sätt och vända på föreställningar om konst.

Ur Ernst Billgrens bok Vad är konst 1:
Om du bara skulle ge ett enda råd till en blivande konstnär, vilket skulle det vara?

- Kort svar: Umgås med de du vill vara.

- Långt svar: Människan är en gruppvarelse och man formas av gruppen, ofta bevisat i olika dolda-kameranavsnitt där folk gör alla möjliga konstiga saker bara för att andra gör det. Umgås man med lata blir man ofta lat och så vidare. Det är ingen slump att typer som Picasso och Matisse kände varandra och retade, gillade och sporrade varandra. Leta rätt på de vars energi du uppskattar och bit dig fast.

Dela