Nu kommer nya skoladmin!

Den 17 juni lanserar vi nya skoladmin. För att möjliggöra detta kommer det mellan den 10-16 juni inte gå att göra några uppdateringar på din skolas sidor på folkhögskola.nu. Här nedan finner du länkar till information och manualer för att komma igång med EpiServer, som är det verktyg som används framöver.

I samband med lanseringen av nya skoladmin kommer det mellan 10-16 juni inte gå att göra några uppdateringer på din skolas sidor på folkhögskola.nu. Webbplatsen går däremot att använda som vanligt för alla besökare och det märks inte externt. Den 17 juni öppnar det administrativa gränssnittet igen och du som administratör kommer då istället släppas in i EpiServer.

Från den 17 juni kommer du kunna logga in på www.folkhogskola.nu/episerver med samma inloggningsuppgifter som du tidigare använt.

Efter sommaren kommer vi även att livesända ett webinar om nya skoladmin.

Material - nya skoladmin

För att lära sig att arbeta i EpiServer har vi tagit fram en manual samt elva korta instruktionsfilmer. Manualen och filmerna följer samma struktur, vilket gör att du lätt kan växla mellan dem.

Manual

Här hittar du manualen

Instruktionsfilmer

Här hittar du alla filmer samlade

Frågor?

Har du frågor om nya skoladmin kan du kontakta Matilda Hedlund via matilda.hedlund@folkhogskola.nu eller Wilhelm Blixt via wilhelm.blixt@folkhogskola.nu.

Vizzit

Från den 17 juni får ni även tillgång till Vizzit.

Vizzit är ett verktyg som hjälper till med att hitta olika fel och brister på webbplatsen. Allt från brutna länkar, sidor som inte besöks till att identifiera sidor på webbplatsen som inte har uppdaterats på länge. I Vizzit finns dessutom ett verktyg till webbanalys där alla skolor ges tillgång till statistik om sina egna sidor, för att bättre kunna följa upp hur mycket besökare olika sidor har.

För att uppmärksamma er på skolorna om när problem uppstått får ni via Vizzit månatligen ett åtgärdsmejl. Det går även att nå Vizzit direkt från EpiServer via ikonen i det nedre högra hörnet.

Efter sommaren kommer vi livesända ett webinar om Vizzit.

Video guide

Vizzit har tagit fram sju filmer för att introducera verktyget. Dessa hittar du här.

Manual

Vizzit har tagit fram en snabbstartsguide för redaktörer. Denna hittar du här.

Du hittar fler manualer till Vizzit under texten "Hjälp" i verktygsportalen.

Kontakta Vizzit

Vizzits support nås via support@vizzit.se eller telefonnummer 08-545 888 60.