Lunnevads folkhögskola fyller 150 år

Folkhögskolan fyller 150 år i år och det firar Lunnevads folkhögskola med föreställningen “AI-drömmar” som har tagits fram av elever och personal på skolan, en av Sveriges tre första folkhögskolor. Den 21 november framförs föreställningen, i samband med årets Folkbildarforum.

Regissör för föreställningen är Per Enequist som är en frilansande regissör, skådespelare och dansare, bosatt i Linköping.

Föreställningen AI-drömmar utspelar sig år 2068 och folkhögskolan firar 200 år. Hur ser vårt samhälle och världen ut då? Kanske har artificiell intelligens, AI, gjort sitt stora intåg? Föreställningen har kommit till för att fira folkhögskolans och Lunnevad folkhögskolas 150-årsjubileum.

Grundmanuset till föreställningen gjordes av eleverna på Lunnevads Allmänna linje förra året tillsammans med en lärare som jobbar med text. Därefter har det anpassats för scen i ännu ett par omgångar, bland annat av Per Enequist tillsammans med kollegan Alexandra Ekelöf.

Danseleverna har själva skapat koregrafierna och musikstyckena har valts av Musiklinjens lärare. Konsteleverna har bland annat ansvarat för scenografi och ljus, ett arbete som pågår in i det sista.

– Meningen är att den ska väcka bilder och känslor, även om man inte går därifrån med samma tanke som vi hade när vi skapade den.

Föreställning ges i Crusellhallen i Linköping Konsert & Kongress den 21 november klockan 19. Entrén är fri, men man behöver beställa sin biljett och det gör man via info@bildningsforbundet.se

Här finns ett event på Facebook, med filmklipp från repetitioner av föreställningen.