Möt Marcus från Stockholm som läser Turism, rekreation och service

"Det jag framförallt gillar med min utbildning är att vi får testa allt vi lär oss i praktiken genom att vi är ute reser mycket. Det kan vara alltifrån guidning i Växjö till klippklättring i Spanien" säger Marcus, deltagare på Grimslövs folkhögskola.

Efter gymnasiet visste jag att jag ville plugga vidare, men inte vad. Under en familjeresa till Phuket i Thailand fick jag upp ögonen för turism och började titta runt efter utbildningar. Jag insåg att det bara var Grimslövs folkhögskola som hade så mycket praktiska inslag. Eftersom jag gillar att resa och utbildningen till och med hade ”Världen som klassrum” som slogan, så var valet lätt.

Och det stämmer verkligen. Vi har världen som klassrum. Vi har vandrat i Värmland, åkt raft boat i Norge, dykt på Cypern, besökt London, paddlat kajak i Blekinge skärgård, åkt skidor i Idre och klippklättrat i Spanien. I sommar åker vi till Kebnekaise och sedan fortsätter några av oss till Afrika. Såna chanser får man inte någon annanstans.

När jag kom hit på intervju kände jag direkt vilken fantastisk energi som lärarna och våra mentorer bidrar med. De vill verkligen förmedla sin passion för utbildningen. Vi får hela tiden utmana oss själva och vi stöttar varandra. Det är en liten skola så alla får chansen att synas och lärarna ser dig på ett helt annat sätt. Man känner sig delaktig.

Eftersom jag kommer från storstan var det en väldig omställning för mig när jag hamnade här. Men jag saknar inte Stockholm. Jag njuter av att komma bort från stressen. Jag trodde aldrig att jag skulle bli så glad av att komma ut på landet men så fort jag är i storstan längtar jag tillbaka till lugnet och gemenskapen här.

När jag är klar med min utbildning vill jag nog testa att arbeta som aktivitetsvärd på något besöksmål i resebranschen. Om du precis som jag gillar att resa och hitta på nya äventyr där du får utmana dig själv, sök Turism, rekreation och service här på Grimslövs folkhögskola. Det är inget du kommer ångra.

Du kan läsa mer och ansöka till höstens kurs på www.turismlinjen.se