Fotografier från utställningen Vattenlös

"Vattenlös" - Uppsala folkhögskola ställer ut på stadsbiblioteket

Mellan 1 februari och 6 mars har Uppsala folkhögskola utställningen Vattenlös på Stadsbiblioteket i Uppsala. Där visas konst av deltagare från skolan i möte med konstnären Sara-Vide Ericson.

Projektet har initierats av Uppsala kommun som en del i en förstudie till ett konstprogram i det nya Ulleråkersområdet. Konstnären Sara-Vide Ericson har besökt Uppsala folkhögskola och genomfört workshops uppbyggda kring en fiktiv pilgrimsvandring från skolans nuvarande lokaler i Ulleråker till Ulls källa i Ultuna, som ligger nära den byggnad dit skolan ska flytta sommaren 2018.

Utställningen innehåller verk av folkhögskolans deltagare på allmän och studiemotiverande kurs. Utställningen består av en spännande blandning av olika tekniker (musik, lerskulptur, oljemåleri, foto, teckning) som hålls samman av det gemensamma temat Vatten.

Sara-Vide och Christina Hillheim, bildlärare på Uppsala folkhögskola, har samarbetat kring att stötta deltagarna under pågående arbete liksom i utformningen och hängningen av utställningen.

Förutom på Stadsbiblioteket visas också en utställning om projekt Vattenlös på galleri Offkonsten! c/o Teatergalleriet på Uppsala stadsteater 13 februari-18 mars. Den består huvudsakligen av Sara-Vide Ericsons dokumentation av projektet i film, foto och text.

Tid: 1 februari – 6 mars
Plats: Stadsbiblioteket i Uppsala, utställningsrummet