Ateljésamtal. En deltagare pekar på sina färgranna teckningar och illustrationer som är upphängda på en vägg.
Konst- och formgivningslinjen på Kävesta folkhögskola har sista ansökningsdatum 30 april

Konst- och formgivningslinjen - en godisbutik för hjärnan

Nu närmar sig sista ansökningsdatum för Konst- och formgivningslinjen på Kävesta folkhögskola. Den som vill satsa på konsten under ett eller två år skall skicka in sin ansökan senast 30 april. Här beskriver tre tidigare deltagare hur det är att studera konst på en plats som bl.a. beskrivs som en "godisbutik för hjärnan".

Konst- och formgivningslinjen på Kävesta folkhögskola passar många. Den som är målmedveten och vet att den vill fortsätta vidare till högre konststudier. Den som sent i livet känner att den äntligen vill utforska sin passion. Den som tidigare varit ganska ensam i sitt intresse för konst och har ett behov av att träffa likasinnade. Alla kan få ut något av att studera konst på Kävesta i ett till två år.

Jag vill bevisa att det går

Agnes Nordh studerade estetiska programmet på gymnasiet och var säker på att hon ville studera en förberedande kostutbildning för att sedan gå vidare till högre studier. I denna videointervju beskriver Agnes bl.a. hur mycket motstånd man kan möta om man vill satsa på konsten:

- Ända sedan jag var yngre så har folk som inte har någon aning om vad det innebär, talat om för mig att det är svårt. Så jag vill bevis att det går att följa en konstnärlig dröm.

Hela intervjun med Agnes

Det känns som att jag tagit en omväg på trettio år

Annika började studera på Kävesta efter att ha arbetat på klädföretaget Ellos i 23 år. Hon växte upp i "textilstaden" Borås med innan Kävesta hade hon inte riktigt vågat satsa på att arbeta kreativt med kläder och textil. På Konst- och formgivningslinjen fastnaden Annika för screentryck och arbetade under sitt fördjupningsår mycket med att kombinera mönstertryck med kläddesign.

- Jag växte upp i Borås, textilstaden, men vågade aldrig söka mig till något som handlar om design av kläder. Det känns som att jag har tagit en omväg på trettio år; jag visste kanske redan när jag var fjorton att jag ville det här, men det blev inte så. Men nu står jag här och skapar, ändå.

Hela intervjun med Annika

En godisbutik för hjärnan

Johan lockades av Kävestas Konst- och formgivningslinje eftersom han länge tecknat, men mest hemma på sin kammare. För Johan blev Kävesta en plats där han insåg att det var konst han ville arbeta med, och han betonar vikten av att träffa likasinnade.

- I min tidigare umgängeskrets hade jag jättebra kompisar, men dem spelade jag fotboll med. Konst och estetik var aldrig mer än min egen lilla grej. Att vara på en plats där folk är helt inne på konst, musik och dans när man själv är det är jäkligt stimulerande. Som en godisbutik för hjärnan! Mycket som jag tidigare varit osäker på blev självklart.

Hela intervjun med Johan

Sista ansökningsdag 30 april

Om du vill ansöka till Konst- och formgivningslinjen på Kävesta folkhögskola är sista ansökningsdatum 30 april. Ansökan kräver inga arbetsprover. Istället kallas du till en besöksdag med workshops och intervju.

Ansök nu