Ny utbildning - skogsutbildning för skogsägare

Birka folkhögskola, som ligger strax utanför Östersund, startar nu en utbildning som vänder sig till dig som äger skog, kommer att äga skog i framtiden, som i ditt arbete kommer i kontakt med skog eller på annat sätt är intresserad av skogsägande.

Det här är en utbildning som vänder sig till dig som äger skog, kommer att äga skog i framtiden, som i ditt arbete kommer i kontakt med skog eller på annat sätt är intresserad av skogsägande.

Kursen vill göra dig som skogsägare bättre rustad för att uppnå dina mål med ditt skogsägande.

Kursinnehåll:

• Skogens ekologi
  • Skogsuppskattning och skoglig värdering, hur mycket virke står det i min skog och vad är det värt.
  • Skogsbruksplanen hur använder jag den?
  • Produktion, hur får jag min skog att producera det jag vill ha.
  • Motormanuellt skogsarbete, motorsåg och röjsågskörkort.
  • Ekonomisk planering och optimering av mitt skogsägande.
  • Värdehöjande åtgärder i mitt skogsbruk.
  • Hur fungerar en kommersiell avverkning.
  • Olika typer av skogsskötsel.
  • Viltvård, naturvård och hänsyn i det privata skogsbruket.
  • Skogens trädslag och deras förutsättningar i ditt skogsbruk.
  • Föryngring av skog.

Större delen av utbildningen sker på distans – med praktiska uppgifter och övningar, handledning, föreläsningar, teori och presentationer.

Under läsåret kommer det även att vara 10 platsbundna träffar på Birka folkhögskola eller plats efter överenskommelse. Träffarna är till för att möjliggöra kunskapsutbyten, workshops, spännande föreläsningar av kunniga personer inom branschen och inte minst möten med andra skogsägare.

Start: 22 augusti 2019

Sista ansökningsdag: 1 juli 2019

UtbildningslängdEtt läsår, med start i augusti 2019 och slut i juni 2020. Utbildningen motsvarar 20 veckors heltidsstudier

Läs mer om Birka folkhögskolas Skogsutbildning på skolans webbplats »