Folkhögskolan och coronaviruset

Många folkhögskolekurser förläggs nu till distans, efter rekommendationer från Folkhälsomyndigheten med anledning av coronaviruset Covid-19. Om du har funderingar på hur eller om detta kommer påverka dina nuvarande eller kommande studier på folkhögskola rekommenderas att kontakta den aktuella folkhögskolan.

Folkhälsomyndigheten har gått ut med rekommendationer om att all vuxenutbildning bör bedrivas på distans med anledning av spridningen av det nya coronaviruset. I vuxenutbildningen ingår även folkhögskolan, vilket gör att många folkhögskolekurser tillfälligt går över till distansundervisning.

Folkhögskolorna har själva stor frihet i att tolka rekommendationerna och kommer hantera förändringarna efter deras förutsättningar. Även kurser på samma folkhögskola kan komma att påverkas olika. För dig som går på folkhögskola och har funderingar över vad som kommer hända med dina studier så rekommenderas att ta kontakt direkt med din folkhögskola.

Om du sökt eller tänkt söka en kurs på folkhögskola och har frågor om hur detta kommer påverka dig så rekommenderas också att ta kontakt med den folkhögskola som det rör. Det kan exempelvis handla om att folkhögskolor valt att ändra formen för sina antagningsprov eller undviker att ha öppet hus för att minska smittspridningen.

Tips på bra länkar: