Kvinna framför en dataskärm
Det finns flera fördelar med att skriva högskoleprovet.

Anmälan till högskoleprovet har öppnat

Nu har anmälan till höstens högskoleprov öppnat. Högskoleprovet skrivs den 24 oktober, och för dig som går eller har gått Allmän kurs på folkhögskola finns det flera fördelar med att skriva provet.

Högskoleprovet är ett frivilligt prov som är till för dig som vill delta i fler urvalsgrupper vid ansökan till högskolan. Att skriva provet ökar dina chanser att komma in en utbildning som du har behörighet till.

För dig som läst eller läser Allmän kurs på folkhögskola kan det finnas flera fördelar med att skriva högskoleprovet om du vill söka till högskola eller universitet. Delvis ökar du dina möjligheter att komma in på den utbildning du vill gå, genom att du testas i ytterligare en urvalsgrupp

Dessutom används ofta högskoleprovet som ett skiljekriterium när två personer har lika folkhögskoleomdöme. Om två personer med lika högt folkhögskoleomdöme konkurrerar om samma plats kommer den med högst högskoleprovsresultat att antas. Om endast en av dem har ett högskoleprovsresultat, kommer den att antas.

Att genomföra ett högskoleprov kan aldrig minska dina möjligheter att komma in på den utbildning du vill. UHR rekommenderar dock att du endast ska anmäla dig om du verkligen behöver ett provresultat för antagningen till universitet och högskolor vårterminen 2022. Detta då antalet som får skriva provet för närvarande är begränsat till 40 000 på grund av pandemiläget.

Vill du skriva provet krävs att du antingen fyller 19 år under 2021 eller har börjat gymnasiet före 16 års ålder och hunnit slutföra gymnasiet. Det kostar 450 kronor, och anmälan stänger den 31 augusti kl 24.00.

Läs mer och anmäl dig på högskoleprov.nu.