Amanda och Molly läser återbruk
Amanda och Molly går kursen Recycle Design och får testa olika tekniker med återbrukat material.

"Planerar att bli slöjdlärare"

Amanda och Molly går en profilkurs inriktad på återbruk, design och hållbarhet. - Vi får testa massa olika tekniker. Vi har till exempel jobbat med papper och fått renovera och restaurera gamla möbler, säger Molly.

I utkanten av Eskilstunas centrala delar ligger den unika återbruksgallerian ReTuna. I gallerian finns det butiker som förädlar, reparerar och omvandlar gamla saker till nya saker som de sedan säljer vidare. Men folkhögskolekursen Recycle Design huserar också i gallerian och där får vi träffa kursdeltagarna Molly Scherberg och Amanda Danielsson Kaneby.

Jag tog studenten i våras och var rätt så skoltrött. Men kände ändå att jag ville göra något och jag älskar att pyssla och fixa och dona. Jag har inte fått så mycket utlopp för det kreativa, så nu var det dags, säger Amanda.

Molly har däremot gått folkhögskola tidigare och när hon fick nys om kursen Recycle Design tyckte hon direkt att den verkade jätteintressant. Hon ansökte, kom in och tycker att kursen har rivstartat.

Vi har aldrig en lugn stund! Vi får testa massa olika tekniker. Vi har till exempel jobbat med papper och fått renovera och restaurera gamla möbler, säger hon.

Återbruk och hållbarhet

De berättar att de praktiska momenten varvas med teori en dag i veckan.

Det är bra med en avsatt dag att ägna sig åt teori. Nyligen såg vi en dokumentär om klädindustrin som var sjukt intressant och som gjorde stort intryck på hela klassen. Vi ska snart ha tema mat lagom till jul, säger Amanda.

Återbruk och hållbarhet är de två lysande ledorden på kursen. Närheten till stadens återvinningsstation och butikerna i ReTuna ger bra förutsättningar för kursens deltagare att utvecklas. Kursdeltagarna är i åldersspannet 19-71 år och både Molly och Amanda uppskattar den stöttande inställningen bland deltagarna.

När det gäller framtiden efter kursens avslut då?

Jag tror inte att jag kommer jobba med det här. Det kommer nog mer vara en viktig hobby, säger Molly.

- Jag vill få jobba vidare med det kreativa och planerar att bli slöjdlärare, säger Amanda.

Mer information: