Kollage två bilder på en blond kvinna i utomhusmiljö.
En av de gladaste tävlande i årets Robinson, Annki Nilsson. Foto (till vänster): Linus Nilsson

Folkhögskolan gjorde Annki redo för Robinson

Att tävla i Robinson är långt ifrån hennes första utmaning i vildmarken. I 25 år har Annki Nilsson varit kursansvarig för utbildningen Turism och äventyr på Grimslövs folkhögskola och inspirerat deltagare i vått och torrt. – Jag har faktiskt hittat världens bästa jobb! säger Annki Nilsson.

Turism och äventyr är en tre terminer lång yrkesutbildning där deltagarna sällan sitter i skolbänken. På schemat står allt från Sommarfjällsutbildning i Kebnekaise till Vildmarksvecka i Värmland med timmerflottar över Klarälven.

– Jag är med på nästan alla studieresor vi gör, och det spelar ingen roll vart vi åker, det är alltid kanon! De här guldkornen ute i bushen, de gillar jag, säger Annki.

Fokus på hållbar turism

Under Annkis 25 år på folkhögskolan har det hänt mycket inom branschen. Särskilt när det kommer till hållbarhet och ekoturism. I dag samarbetar de bland annat med paraplyorganisationen Schysst resande där deltagarna går introduktionskurs och blir ambassadörer.

– Ju fler som snackar om bra miljö, desto bättre är det, säger Annki.

Förra sommaren spenderade Annki i Kalix och Haparanda där inspelningen av Robinson ägde rum.

Var det som du hade förväntat dig?

– Överlevnadskonceptet, att klara sig på tre blåbär om dagen, leta mat och bygga hus var min styrka när jag sökte till Robinson. Jag har varit ute med grupper på strapatser och känner mig ganska bekväm där ute. Men det sociala spelet har man inte ett dugg koll på förrän man hamnar i det här getingboet, säger Annki.

Hade du med dig något från folkhögskolan som var till hjälp under tävlingen?

– Jag sa redan från början att jag skulle vara mig själv helt och hållet. Om man ser på programmet nu kan man undra, ”herregud, hur kan man vara såhär glad?”. Men jag är en jätteglad person, alla som känner mig vet det. Det har jag tagit med mig från folkhögskolan, att jag är en väldigt glad, positiv och entusiasmerande lärare.

”Inget öråd på folkhögskolan”

Annki ångrar inte en sekund att hon sökte till Robinson. Tvärt om; upplevelsen har gett Annki flera lärdomar hon kommer ta med sig tillbaka till folkhögskolan och i undervisningen. Till exempel att människor reagerar väldigt olika på utmaningar och det finns ofta olika sätt att tänka och lösa situationer på, som passar bättre för olika personer.

– Men jag kommer inte införa något öråd i alla fall! Skrattar Annki.