Kvinna sitter på en sten, träd i bakgrunden. Hon har mörkt vågigt hår och ler mot kameran.
Folkhögskolan gav Selma en andra chans. Nu är hon redo för nya äventyr.

”Det är aldrig för sent att bygga upp sig själv och göra bra ifrån sig”

För Selma Saldell blev folkhögskolan en andra chans. Efter tre år på Birkagården går hon ut med grundläggande behörighet och är redo för nästa kapitel i livet.

Det är med blandade känslor Selma ser på att tiden på folkhögskolan snart är slut.

– Jag kommer verkligen sakna korridorerna. Eller ja, det är bara en korridor på Birkagården, lägger hon till med ett skratt.

Hon fortsätter:

– Jag kommer sakna känslan av att höra hemma här och känna mig trygg. Nu blir det ett helt nytt kapitel, som jag ser fram emot otroligt mycket. Men jag kommer alltid ha med mig den här resan och framför allt alla fantastiska lärare som har inspirerat mig så otroligt mycket. Det är sorgligt, men fantastiskt, säger Selma.

Folkhögskoleandan höll henne kvar

Selmas resa på Birkagårdens folkhögskola började för tre år sedan. Hon sökte in till folkhögskolan helt utan förväntningar. Hon var inte ens säker på att hon skulle gå mer än ett år. Bakom sig hade hon ett avhopp från gymnasiet på grund av stress och press. Hon beskriver att det var den välkända folkhögskoleandan som fick henne att stanna kvar.

– Lärarna vill att man ska klara det lika mycket som man själv vill. De säger inte: ”Du har inte gjort det här och det här och har för lite närvaro, vad dåligt!” utan säger i stället ”Okej, varför har det blivit såhär och vad kan vi hjälpa dig med?”, säger Selma.

Engagerad i studeranderådet

Selma engagerade sig tidigt i studeranderådet på Birkagården. Under sitt andra år var hon vice ordförande och under sista året har hon varit ordförande. Fokus för rådet under det senaste året har varit att hitta på aktiviteter som skapar samhörighet, trots pandemin. Förutom den digitala avslutningen för hela skolan har gruppen planerat extra för treorna som tar examen nu.

– Som det ser ut nu ska vi vara utomhus i en park från och med början av eftermiddagen, sitta på stora picknickfiltar med avstånd. Köra femkamp, umgås och kanske bada, säger Selma.

Vad tar du med dig från folkhögskolan ut till livet utanför korridoren?

– Jag tar med mig en ännu mer tillmötesgående och öppensinnad attityd till min omgivning. Och att det alltid finns en chans till; oavsett vart man har hamnat kan man komma tillbaka. Om man så är 20 eller 40 eller 60 år, det är aldrig för sent att bygga upp sig själv och göra bra ifrån sig, säger Selma.

Precis som Selma går ut trean på Allmän kurs är det många som går ut trean på gymnasiet just nu. Kanske med ofullständiga betyg.

Vad skulle du vilja säga till den som går ut gymnasiet nu utan fullständiga betyg och allt känns hopplöst?

– Ta lite tid och återhämta dig, för det är du värd! Och sen finns det alla chanser i världen att fixa det där senare. Och då står folkhögskolan där med öppna armar. Där kommer du hitta ett helt nytt perspektiv som du kommer ha med dig resten av livet.