Kollage av porträtt av två människor.
Cazzandra Hellström och Hamid Niazi går båda Allmän kurs med vårdinriktning, på två olika folkhögskolor.

Viljan att hjälpa andra förde dem till vårdutbildningen

Året av pandemi har satt sin prägel. Intresset för att jobba inom vården är stort och antalet kurser inom vård och omsorg på folkhögskola ökar. Möt Hamid Niazi och Cazzandra Hellström som går på var sin folkhögskola i var sin del av landet.

Hamid Niazi är 21 år och bor i Malmö. Sen i höstas går han Allmän kurs med inriktning mot undersköterska på S:ta Maria folkhögskola.

− Det är många lärare här som kan ge hjälp. Jag har en väldigt duktig lärare som har jobbat inom vården i över 40 år. Man kan fråga henne vad som helst, säger Hamid.

Förutom gymnasieämnen som svenska och matematik lär sig Hamid om att arbeta inom vården och har haft praktik på ett äldreboende. Där jobbar han nu extra som timvikarie.

− Jag tycker om att hjälpa andra människor, till exempel de äldre. Dem jag träffar på äldreboendet känns som att de skulle kunna vara min mormor eller farmor, säger Hamid.

Just nu vill han fokusera på att bli färdig undersköterska och sedan jobba några år. Efter det vill han studera vidare till sjuksköterska.

”Jag vill ha en viktig roll och hjälpa människor”

Nästan 140 mil därifrån, i Burträsk, bor 22-åriga Cazzandra Hellström. Hon går sin sista termin på Allmän kurs med inriktning mot undersköterska på Edelviks folkhögskola.

− Det var min mamma som tipsade mig om utbildningen. Jag jobbade redan då inom äldrevården. Hon sa att om jag utbildar mig till undersköterska får jag bättre lön och kan även jobba på sjukhus eller vårdcentraler sen. Så jag sökte och kom in. Det har faktiskt gått väldigt bra, säger Cazzandra.

Cazzandra läser gymnasieämnen tre dagar i veckan och vårdämnen två dagar i veckan. Medicinkurser, kroppens anatomi och olika sjukdomar är några av sakerna hon har hunnit med.

− Jag vill ha en viktig roll och hjälpa människor. Oavsett om det är på en vårdcentral, sjukhus eller äldreboende. Jag tycker det är kul att jobba med människor, gamla som unga, boende eller anhöriga. Det är intressant och ingen dag är den andra lik, säger Cazzandra.

Precis som Hamid vill Cazzandra jobba några år när hon är färdig undersköterska, och sedan läsa till sjuksköterska.

− Sen vill jag vidareutbilda mig igen, för att jobba inom ambulansen eller som barnmorska, säger Cazzandra.

Hitta en kurs inom vård och omsorg på folkhögskola