Möt Mikael - deltagare på Skidlinjen

Mikael Andersson, 26 år, från Ljungskile på Västkusten, studerande på Skidlinjen på Mora Folkhögskola.

Varför sökte du skidlinjen?

- Jag har alltid tyckt om att vara ute i naturen och träna. Framförallt var det roligt på vintrarna att åka skidor. Sedan när jag hörde talas om utbildningen tyckte jag att det kändes som ett bra avbrott från mitt jobb som snickare och att kunna få satsa helhjärtat på skidåkningen.

Du har studerat på Mora folkhögskola i tre år, vad tycker du är det bästa med kursen?

- Ja, det stämmer, jag gick totalt tre år. Det bästa med kursen var att få umgås med likasinnade och pröva på att leva som en elitidrottare gör. Det var även roligt att hålla i skidkurser vi har haft om vintrarna.

Har du tips till någon som vill börja med längdskidåkning?

- Om du är nybörjare är mitt bästa tips att söka sig till vänner som också tycker om att träna för att det ger motivation till träning. På sommaren när det inte finns snö är ett bra sätt att åka rullskidor och springa. Om du har tillgång till en brant backe hemma ger stavgång en bra träningseffekt (du går eller springer med stavar uppför en backe).

Vad har du för planer för framtiden?

- Jag ser fortfarande träningen som något jag mår bra av och som jag tycker är roligt. Till skillnad från landslagsåkare har jag nu en jobbvardag tillmötes men jag kommer självklart fortsätta min elitsatsning så långt det går.