Folkhögskolorna som kraft i klimatrörelsen

Färnebo folkhögskola bjuder in till riksträff med klimattema för lärare och deltagare på folkhögskolor. Träffen äger rum 26-27 november, från lunch till lunch, på Färnebo folkhögskola i Gävle och Österfärnebo.

Ur programmet

- Alasdair Skelton, klimatforskare och professor vid Stockholms Universitet. Han gör en pedagogisk presentation om behovet av "immediate action".

- Keli Yen, global grön koordinator med rötter på Taiwan, Hon åker till klimattoppmötet i Spanien i december och vill höra våra tankar för att kunna föra fram dem där.

- Peter Forsberg, Klimatnätverket för Sveriges folkhögskolor.

- Sophia Axelsson & Johanna Mangerud Gyllenvik, Skolstrejkare, Fridays for future

- Solelsgruppen i Färnebo, satsningen som har fått många att installera solceller.

- Vi gör egen stenugnspizza i bagarstugan.

Ladda ned inbjudan med presentation av medverkande här.

Kostnad: Pris inklusive fika, pizza, och frukost samt övernattning i dubbelrum: 600 kr för pedagoger, 400 kr för deltagare. Det finns även vandrarhem om någon önskar enkelrum.

Vi ordnar buss från Gävle till Österfärnebo samt från Österfärnebo till Östervåla (därifrån går bussar till Uppsala varje halvtimme).

Anmälan och frågor till: lars.igeland@farnebo.se

Arrangörer: Föreningen Offensiv Folkbildning och Färnebo folkhögskola