Den öppnar även möjligheter till arbete i andra funktioner som till exempel resurspedagog eller skolcoach. Utbildningen är dessutom en bra grund för dig som vill studera vidare till lärare.
Lärar- och elevassistentutbildningen utgår från skolans pedagogiska miljö där lärande, socialt samspel, relationsbyggande och administrativa inslag ingår i det centrala innehållet. Utbildningen är tvärvetenskaplig och rör sig i gränsladet mellan pedagogik, beteendevetenskap och sociologi.
Utbildningen syftar till att ge dig förståelse för skolans verksamhet och de sociala och pedagogiska villkor som påverkar lärandemiljön för både elever och pedagoger. Utbildningen präglas av demokratiska och normkritiska perspektiv.
Bra att veta om utbildningen
Att arbeta som lärarassistent
Att arbeta som lärarassistent innebär att stärka elevers förutsättningar till lärande, utveckling och socialisation genom att skapa trygghet, studiero och möjligheter i skolan. Lärarassistenten kompletterar lärarna så att de kan ägna mer tid åt undervisningsprocessen. Arbetsuppgifterna varierar beroende på skolans, lärarens och elevernas behov och förutsättningar, men är till övervägande del av elevstödjande karaktär.
Att arbeta som elevassistent
En elevassistent är en resursperson för en specifik person, men kan också vara ett stöd för hela barngruppen eller klassen i olika situationer. Elevassistentens uppgift är i grunden att vara en extra resurs för en eller flera elever i skolan. En stor del av arbetet går ut på att hjälpa eleven att följa med i undervisningen, ibland med särskilda hjälpmedel.
Kursplan
Delkurs 1: Skolans organisation och uppdrag
- Skolans värdegrund och uppdrag
- Skolans styrning, organisation och regelverk
- Sekretess, tystnadsplikt
- Skolans historiska framväxt
- Branschorientering – om olika yrken och roller i skolan
Delkurs 2: Ledarskap
- Formellt och informellt ledarskap
- Med- och motkulturer i skolan
- Socialisation, genus, kulturer
- Etik i skolans värld
- Konflikthantering
Delkurs 3: Pedagogik, lärande och utveckling
- Pedagogik och lärandeteorier
- Olika pedagogiska inriktningar
- Människosyn och kunskapssyn
- Synligt lärande – Formativ bedömning
- Kooperativt lärande, grundprinciperna
- Deltagare delar – planera, genomföra och utvärdera eget undervisningspass
Delkurs 4: Beteende och socialt samspel
- Utvecklingspsykologi
- Hjärnans utveckling
- Grupprocesser och grupputveckling
- Socialpsykologi
- Utbildningspaket: Välmående ger resultat
- Mobbning
Delkurs 5: Anpassningar och särskilt stöd
- NPF, neuropsykiatriska funktionsnedsättningar
- Dyslexi och dyskalkyli
- Från utredning till diagnos
- Skolans kompensatoriska uppdrag
- Elevhälsa
- Anpassad grundskola/gymnasieskola
Delkurs 6: Kommunikation och Konflikthantering
- Lågaffektivt bemötande
- Samtalsmetodik, MI – tekniker för att skapa delaktighet och dialog
- Muntlig framställan, tala inför grupp
Delkurs 7: IKT - Dokumentation och administration
- IT-hantering
- Internet, regler och etikett för detta
- Skoladministration – om närvarobokföring och system för kontakt med hemmen
- Appar och webbsidor som används inom skolans värld
- Officeprogram som Word, PowerPoint och Excel
Delkurs 8: Praktik – Pedagogisk professionell utveckling
Praktik ute på skolor utgör cirka 20% av studietiden.
Delkurs 9: Fördjupningsarbete
Valfri fördjupning inom någon frågeställning kopplad till barn och ungdomars utveckling, skola och lärande.
Delkurs 10: Katrinebergs lokala profil
Idrott, lek och rörelse:
- Barns rörelsebehov
- Idrott som skolämne
- Idrottsutrustning, att använda relevant utrustning
- Enkla lekar, idrotts- och rörelseaktiviteter
- Rörelseförståelse
- Rastaktiviteter
- Arrangemangsplanering – att planera och genomföra aktiviteter, besök, utflykter etcetera.
Skapande:
- Filmskapande
- Bild och form
- Drama
Kärnämnen baskunskaper:
- Svenska
- Matematik
- Engelska
Till vissa moment bjuder vi in personer utifrån med särskilda kunskaper eller kompetenser. Det kan till exempel vara personer som har stor erfarenhet av att arbeta med elevhälsa eller personer som håller i en HLR-utbildning. Praktik på skolor är en viktig del av utbildningen.
Så ansöker du
- Klicka på knappen ”Ansök här” som syns när ansökan är öppen. Du kommer då till Schoolsofts ansökningssida.
- Logga in i Schoolsoft. För att ansöka behöver du ett konto – om du inte har ett konto kan du enkelt skapa ett genom att klicka ”Registrera dig här”.
- Fyll i dina uppgifter i Schoolsoft och bifoga de bilagor och betygsdokument som efterfrågas.
- Skicka in din fullständiga ansökan innan sista ansökningsdatum.
Bifoga i ansökan
I ansökan bifogar du:
- Ett personligt brev där du beskriver varför du vill studera till lärar- och elevassistent
- Ett personbevis från Skatteverket (skatteverket.se)
- Ditt gymnasiebetyg eller motsvarande, samt eventuella betyg från andra utbildningar
- Ett utdrag ur belastningsregistret (polisen.se)
- Referenser
- Eventuella arbetsintyg