Skola:
Mariannelunds folkhögskola
Plats:
Mariannelund - Jönköpings län
Längd:
1 termin
Studietakt:
100%
Kurstyp:
Profilkurs
Ansök senast:
Löpande

Lediga platser: Ja

Studiestödsnivå (CSN): Gymnasienivå (A2)

Internat: Ja

Kurstid: 10 jan 2022 - 10 jun 2022

Kontakt: Pierre Vandestam

E-post:
pierre@mariannelund.nu

BibelÄventyr kombinerar studium av Bibeln och det kristna livet med friluftsliv. Vi har skapat kursen för dig som vill fördjupa din tro och samtidigt gillar natur och äventyr. Tre dagar i veckan ägnar vi åt kursens bibeldel och två dagar till äventyrsdelen. Det här är en kurs med djup, fart och varm gemenskap.

Bibel och tro

I ämnet Nya Testamentet skapar vi oss en överblick över dess böcker och det sammanhang de kom till i. Vi tränar bibeltolkning och fördjupar oss i Johannes evangelium och Filipperbrevet.

Gamla Testamentet undersöker vi hur Guds räddningsplan för världen börjar och sedan löper som en röd tråd genom bibeln. Hur märks Guds närvaro, vad handlar förbunden om, vilka glimtar ser vi av Jesus? Vi tittar också närmare på en del av de människor vi möter i Gamla testamentet för att se vad vi kan lära oss av dem och deras vandring med Gud.

I Tron som håller söker vi skapa oss en god grund för våra liv. Vilka skäl finns det att vara kristen? Kan vi lita på Bibeln? Vad gör jag när tvivel kommer? Dessa är några frågor vi tar upp. Vi gör också utrymme för de frågor om det kristna livet som ni som klass tillsammans väljer.

Äventyr och friluftsliv

Kursens äventyrsdel är omväxlande och vi ägnar mycket tid utomhus tillsammans. Många av aktiviteterna genomför vi runt Mariannelund eftersom möjligheterna till ett aktivt friluftsliv är mycket goda i skolans omgivningar.

Under några dagar åker vi iväg och lär oss att klättra. Vår skola har också en egen klättervägg. Vi lär oss paddla kajak och åker ut på paddeltur några dagar. Vi gör också en tvådagars vandring under samma tur.

Under sex dagar gör vi en vintertur till svenska fjällen. Då är det skidor och snowboard som gäller. I Mariannelund genomför vi också en isvaksövning.

Överlevnaden är kanske den största utmaningen. Efter grundliga förberedelser ger vi oss ut i smålandsskogarna under ett okänt antal dygn.

Det finns också utrymme för många egna initiativ till aktivt naturliv under fritid och helger, t ex vandringar, övernattningar i vindskydd, fiske, terränglöpning, cykling, paintball i skogen, grottutforskning, skidåkning och utförsåkning.

Kursen på skolans webbplats (öppnas i nytt fönster) https://mariannelund.nu/kurser/bibelkurser/bibelaventyr/

Jag är så glad och stolt att jag tog steget

Monika Nordenbrand arbetade som sjuksköterska inom barnsjukvården i 25 år. Men efter att ha blivit sjuk i utmattning och sagt upp sig från sitt arbete, bytte hon sjukhuskorridorerna mot fjällvyer, friluftsliv och folkhögskola.

Läs hela artikeln

Mariannelunds folkhögskola

På Mariannelunds folkhögskola får du möjlighet till personlig utveckling och fördjupning. Här kan du tillsammans med andra kursdeltagare och engagerad personal växa som människa och bli rustad för livet. Skolan präglas av en kristen grundsyn där alla, oavsett tro och uppfattning, är välkomna.

Läs mer om skolan

Postadress:
Mariannelunds folkhögskola
Centralgatan 7
598 98 Mariannelund

Besöksadress: Centralgatan 5-10

Telefon: 0496-215 50
E-post: info@mariannelund.nu
Webbadress: http://www.mariannelund.nu/