Utbildningen till kyrkogårdsvaktmästare är ettårig och innehåller flera olika delkurser inom olika ämnen.

Studera till kyrkogårdsvaktmästare

Det är brist på utbildade kyrkogårdsvaktmästare i Sverige. Därför startar Oskarshamns Folkhögskola en ettårig utbildning till hösten 2020. Sista ansökningsdag är 15 april. Detta är en chans att snabbt komma ut på arbetsmarknaden även för dig som saknar gymnasieutbildning.

Kyrkogårdsvaktmästare är ett varierat yrke med arbete både ute och inomhus. Utbildningen består av en rad delkurser över ett år, totalt 40 veckor, med moment som förbereder för anställning som kyrkogårdsvaktmästare.

Du får kompetens för såväl grönarbete som inomhussysslor i kyrka och arbete kopplat till krematorium. Under utbildningen ingår bland annat stensättning, kyrkogårdsflora, materialhantering, begravningskunskap och kunskap om krisbemötande.

Undervisningen är förlagd till folkhögskolan och inom kyrkogårdsförvaltningen i Oskarshamns församling. Utbildningen berättigar till studiemedel hos CSN.

Förkunskapskrav: Genomgången grundskola och personlig lämplighet. Möjlighet finns till undantag från grundskolebehörigheten i särskilda fall. Vid antagningen intervjuas de sökande.

Här kan du läsa mer om kursen och ansöka.