Collage med fyra porträttbilder.
My, Martin, Felicia och Annika berättar om varför de studerat på Kävesta folkhögskola

Knappt en månad kvar att ansöka till Kävesta folkhögskolas profilkurser

Nu är det lite mindre än en månad kvar av ansökningstiden till Kävesta folkhögskolas utbildningar i dans, konst och musik. Här kan du läsa om varför folkhögskolornas utbildningar i dans, konst och musik är viktiga och låta dig inspireras av tidigare deltagares erfarenheter.

En del i kulturens ekosystem

Folkhögskolan är en plats där du kan förbereda dig inför universitets- eller högskolestudier i estetiska ämnen som dans, konst eller musik. Många av Kävesta folkhögskolas tidigare deltagare har sedan själva blivit aktiva konstnärer och/eller utbildat sig till pedagoger. De kan tack vare folkhögskolan bidra till landets kulturliv. Antingen genom att själva skapa kultur, eller genom att utbilda nästa generations elever som hittar till kulturskolor eller estetiska program. Därför brukar man säga att folkhögskolorna är en viktig del i kulturens ekosystem.

En unik studieform

Folkhögskolornas utbildningar skiljer sig från till exempel gymnasiernas estetiska program och privata kulturutbildningar. Skillnaden mot gymnasiet är att du på en folkhögskola kan fokusera helt på dansen, konsten eller musiken. Du behöver alltså inte jonglera dansundervisningen med religionskunskap, historia eller matematik. Du blir heller inte bedömd och betygsatt.

Skillnaden mot privata kulturutbildningar är att folkhögskolorna inte tar ut någon avgift för själva undervisningen. Även om du kan behöva betala till exempel hyra för internatboendet och kostnader för material, så blir det en lägre kostnad när du slipper terminsavgiften.

Tid att utvecklas

En uppskattad del av folkhögskoleupplevelsen är också att kunna bo på internat. Det betyder att du både bor och studerar i en miljö där de estetiska ämnena får ta stor plats och där du kan träffa likasinnade från hela landet.

På Kävesta folkhögskola ger det också möjlighet att öva i ensemble- och danssalar eller arbeta i ateljéer även på kvällar och helger. För den som vill finns det med andra ord mycket tid att hänge sig åt sitt ämne.

En trygg plats för snabb utveckling

Sammantaget blir folkhögskolan för många en trygg plats där det går att utvecklas snabbt inom dansen, konsten eller musiken. Du kan sätta dina egna mål och fokusera helt på dem under ett eller ett par års tid, och utan betygshets.

Martin, som studerade på Kävesta folkhögskolas musiklinjen och sedan vid Operahögskolan, beskriver det så här:

- När jag sökte till Kävesta hade jag bara sjungit sedan tvåan i gymnasiet. På Kävesta kunde jag gå in i en ”folkisbubbla” och utvecklades snabbt. Genom att bo med andra som har samma intresse skapas en utvecklande miljö där alla driver varandra framåt.

My, som studerade på Kävesta folkhögskolas danslinje, beskriver också hur utbildningen hjälpte henne att slipa tekniken inför sina intensiva studier på Iwansson International i München:

- På Kävesta lärde jag mig även hur man arbetar med en trött kropp och hur man kan ta hjälp av momentum för att röra sig på ett mindre arbetsamt sätt. Iwanson är en väldigt fysiskt krävande utbildning, så det var en teknik som hjälpte mig mycket under den studietiden. Jag blev så klart svintrött ändå men kände att jag hade lärt mig ett sätt att arbeta på bra även med tröttheten.

(Åter)upptäcka sin passion

För somliga blir folkhögskolan också ett sätt att se om dansen, konsten eller musiken är rätt väg, oavsett var i livet de befinner sig. Felicia, som studerade på Kävesta folkhögskolas musiklinje efter gymnasiet, beskriver det så här:

- När jag kom hit insåg jag att det inte spelar någon roll om jag är bra eller inte. Huvudsaken är att vi gör det tillsammans och jag får utvecklas i min egen takt. Det var så skönt att hitta en fristad och en identitet i att det är spela saxofon jag ska göra.

Annika hittade tillbaka till sin passion för konsten när hon efter 30 år i Borås textilindustri tog chansen att studera på Kävesta folkhögskolas konst- och formgivningslinjen.

- Jag växte upp i Borås, textilstaden, men vågade aldrig söka mig till något som handlar om design av kläder. Det känns som att jag har tagit en omväg på trettio år. Jag visste kanske redan när jag var fjorton att jag ville det här, men det blev inte så. Men nu står jag här och skapar.

Vill du studera dans, konst eller musik?

Här kan du läsa mer om Kävesta folkhögskolas profilkurser: