Collage med tre bilder från föreställningen "Naturens lag"
Tre bilder från föreställningen "Naturens lag"

Naturens lag - digital föreställning från danslinjen

Varje vinter brukar danslinjens deltagare samla egna koreografier till en elevproduktion, som visas upp på Kävesta och flera gymnasier. Men detta läsår har inget varit som vanligt.

Coronapandemin utmanar

Årets föreställning, "Naturens lag", kunde av förståeliga skäl inte visas för fysisk publik, varken i skolans egen danssal eller någon annan stans. Som så många andra kulturyttringar senaste året flyttade föreställningen ut på nätet genom livesändningar på Facebook.

- Utan publiken är det en utmaning att behålla föreställningskänslan. Däremot är det en möjlighet att nå ut till dem som normalt inte hade kunnat se, berättar deltagarna Alice och Linnea.

Naturens lag blev trots omständigheterna välbesök och deltagarna var glada att alls ha kunnat genomföra den.

- Det är svårare att visa helheten och få med känslan och upplevelsen på film. Men det är superkul att det ens funkar och att man ändå kan visa upp vad man skapat i ett föreställningssammanhang, säger Amanda.

Samlade filmer och bilder

Nu finns både filmer och bilder från "Naturens lag" samlade på Kävesta folkhögskolas hemsida. Det går att se föreställningen i sin helhet, tre kortversioner av varje koreografi och massor av bilder:

Naturens lag på Kävesta folkhögskolas hemsida

Om föreställningen

Föreställningen består av tre koreografier som skapades hösten/vintern 2020 av deltagarna på danslinjen, under handledning av lärarna Anna, Frida och Toby:

• Vi et You – Rädslan, människan och något som inte hör hemma
  • Biologisk verklighet - Biologisk verklighet, eller?
  • Resolut - Allting har sin plats