En grupp människor poserar framför en gammal byggnad.

Folhögskolans dag firades med stadsvandring på Södra folkhögskolan

Den 17 april var det Folkhögskolans dag och det firade Södra folkhögskolan i Helsingborg på ett speciellt sätt. 🎉

På Södra folkhögskolan valde vi att uppmärksamma dagen för att vi tror att demokratin stärks genom folkbildning. Genom inkludering och en ny chans står vi för individens rätt till bildning.

Deltagarna på skolan vill vara en del av samhällsutvecklingen och bidra med att sprida kunskap till allmänheten. Det gjorde de genom att berätta om olika historiska byggnaderna och på så sätt främja Helsingborgs historia med folkhögskolans metoder. Vi vandrade bland historiska platser i Helsingborg med deltagarna som guider. De fick berätta och vi bjöd in allmänheten att delta. Det var en historisk upplevelse likt en tidsmaskin som tog oss tillbaka till medeltiden!

Aktiviteten gjordes i samverkan med Helsingborg kommun.