En tvåårig yrkesinriktad utbildning som handlar om storytelling, såväl journalistiskt berättande som content för sociala medier. Du jobbar med text, bild, podd, radio, grafik och rörligt material.

Kurstyp: Profilkurs, Yrkesutbildning

Studietakt: 100%

Längd: 2 år

Ansök senast: Ansökan är stängd

Lediga platser: Nej

Antagningsvillkor: 3-årig gymnasieexamen eller motsvarande samt personligt brev.

Studiestödsnivå (CSN):
Eftergymnasial nivå (B1)

Internat: Ja

Kurstid: 26 aug 2020

Kontakt:
Mats Levander

Telefon: 08 560 222 05
E-post:
mats.levander@kaggeholm.se

År 1

Vi jobbar med storytelling - att berätta en historia. I content creation för sociala medier hittar du och skapar berättelser för flera kanaler. Vi producerar och analyserar olika typer av texter, anpassar produktioner efter plattformarna för publicering. Du lär dig digital produktion - kamerateknik, inslagsproduktion, redigering i Adobe Premiere, Photoshop, WordPress och After Effects. Med hjälp av verktyg som Google Analytics tittar vi på spridning, påverkan och målgrupp. Vi jobbar med entreprenörskap där du lär dig göra verklighet av dina idéer. I omvärldsorienteringen analyserar vi medielandskapet och lär oss källkritik, vi tar upp samhällsfrågor och jobbar med civilsamhället.

Året avslutas med en utlandsresa där kursdeltagarna väljer gemensamt resmål. De senaste åren har vi rest till Aten, Lissabon och Amsterdam. Första året läses till stor del tillsammans med Media TV-produktion.

År 2

Vi analyserar olika typer av poddformat och du skapar din egna poddserie. Vi lär oss radioteknik och berättande i radioformatet och sänder live på nätet. Du går in i de olika rollerna som programledare, producent, reporter och tekniker. Du lär dig samarbete och produktion under högt tempo med skarpa deadlines. I sociala medier jobbar vi med att anpassa och puffa för det redaktionella innehållet med hjälp av grafik, rörligt material, text och bild. Därefter går vi in i Digital publishing - en idé, ett projekt. Du lär dig driva projekt och får använda dina samlade kunskaper om digitalt berättande, kanaler och plattformar samt tekniska verktyg.

Genom att sätta ihop olika medieformer jobbar du med storytelling på en egen digital plattform. Ett tillfälle att fördjupa dig i något du brinner för och skapa ett gediget arbetsprov. Hela sista terminen gör du praktik på produktionsbolag, redaktion, intresseorganisation eller annan plats inom medievärlden.

 

Läs mer på vår hemsida: kaggeholm.se/mediacontent

 

Detta förväntas kursdeltagaren kunna efter avslutad kurs

Vi satsar på att de som gått Kaggeholm ska kunna börja jobba direkt efter avslutad utbildning. Du kan jobba med radio, TV, webb, print, nyheter, magasin, med foto och layout, som frilans eller på redaktion. På Kaggeholm får du grunden och möjligheten att själv påverka din framtid.

Länk till kursen på skolans webbplats
http://kaggeholm.se/utbildningar/mediacontent/