I våra liv ställs vi ständigt inför en mängd olika valsituationer. Ökad valfrihet kan ge större frihet men också bli en börda som tröttar ut oss.
I den här kursen utforskar vi vad det innebär att våga missa och se begränsningen som konst. Idén om skönheten i det enkla har formulerats inom konst och vetenskap. Kan det också gälla livskonsten? Under kursen arbetar vi med konstnärliga uttrycksformer som rörelse, drama, bild, form och text som pedagogiska verktyg. Kursen möjliggör nya insikter och mod att tänka kreativt såväl inom yrkesliv såsom privatliv. Kursen är upplevelsebaserad.
Vad är Dynamisk Pedagogik?
Den dynamiska pedagogiken tog form under 60-talet. Till en början gavs kurser på Kordainstitutet i Stockholm och under de senaste åren vid Stockholms universitet och sommarkurser på Lillsveds folkhögskola.
Den övergripande målsättningen för Dynamisk Pedagogik är att människor ska få ökad tillgång till sina egna resurser och fungera bättre i mellanmänskliga sammanhang.
Den dynamiska pedagogiken bygger på en kunskapssyn som startar i ett lyhört lyssnade till sig själv och andra. Deltagarna ges härmed beredskap att kunna möta omvärlden och sina medmänniskor med omdöme och känslighet i en ständigt pågående förändrings-, utvecklings- och lärandeprocess. Den dynamiska pedagogiken främjar ett helhetstänkande där tanke, känsla och handling integreras.
Den tillit som kan skapas genom mellanmänskliga möten är en viktig aspekt i lärande. För ledaren i Dynamisk Pedagogik är det därför väsentligt att stödja dialog och samspel.